Reorganizarea sistemului penitenciar – o forma fără fond. Cel puțin pana acum….

Formele fără fond, “neadevărul” – o problemă românească

Avand in vedere diversele informatii aparute in mediul penitenciar cu privire la o eventuala intentie a conducerii ANP de a opera masuri de reorganizare a sistemului penitenciar, FSSP impreuna cu organizatiile sindicale reprezentative din Sistemul  Penitenciar au solicitat directorului general al ANP o intalnire pe aceasta tema. Intalnirea a avut loc ieri, 15 iulie durata ei fiind de aproximativ 6-7 ore, interval de timp in care directorul general ANP a expus un plan de reforma a Politiei Penitenciare cu accente foarte dure pe alocuri. Varianta discutata ieri a evidentiat dorinta  ANP(din dispozitia MJ in opinia noastra) de a lua măsuri care sa reducă cheltuielile de personal. Si au inceout cu diminuarea functiilor de conducere din sistemul penitenciar. Si dupa potopul…..Asta era grija  Ministerului Justitiei, de a reorganiza un sistem subfinantat si cu deficit foarte mare de politisti de penitenciare, in timp ce personalul sistemului penitenciar aduna zi de zi milionul si jumatate de ore suplimentare efectuate anual, precum si peste 80 de mii de zile de CO neefectuate. Si nu avem nici vreo 300 de milioane necesare plății salariilor pentru lunile noiembrie si decembrie 2025.

La intalnire a participat toată conducerea ANP. Discutiile premergatoare au reiterat situatia economica dificila, la momentul acesta din bugetul ANP lipsind banii pentru drepturile salariale pe lunile noiembrie si decembrie, respectiv o nevoie de aproximativ 360 milioane de lei, la acest moment pentru a diminua aceasta suma, luandu-se  in calcul solutia de a incadra promotia 2025 de agenti de la SNPP Ctin Brancoveanu in luna decembrie. In bugetul pe 2025, ANP are prevazute 380 milioane la investitii din care 80 milioane – lucrari executate si neplatite, dar si alte cheltuieli pentru dotari (masini etc). Diferenta de 300 milioane care se pot muta de la investitii pe salarii reprezinta o solutie care ne este la indemana anul acesta, omorand investitiile chiar si pe acelea care depasesc stadiul de 50% de realizare si care ar trebui continuate, alfel riscand penalitati foarte mari ca urmare a chemarii in judecata de catre constructori, dar si sume extrem de mari cheltuite pentru conservarea acestora. Asa zisa reforma prin reorganizare ne este prezentata ca necesara dar fara a defini in mod concret castigul rezultat dupa o asemenea actiune, mai mult ne duce in zona in care personalul care indeplineste conditiile de pensionare si care altfel ar mai fi ramas, va pleca din sistem. Si sunt la o prima evaluare peste 1000 de oameni. Asta in conditiile in care pentru a functiona la un nivel minim din perspectiva sigurantei personalului si a locului de detinere este nevoie de minim 20.000 de oameni si acestia calculati in 2017 cand in sistem erau 21.000 de detinuti. Acum avem peste 25.000. Analizand situatia, in urmatorii ani nu vom avea posibilitatea sa incadram resursele umane necesare nici macar la nivelul posturilor prevazute .

Pozitia ANP-ului este ca isi doreste sa faca sistemul functional pe o perioada mai lunga, fara a avea elemente care sa sustina intr-u totul acest concept. Sistemul are dificultati majore in planificarea personalului si un volum foarte mare de munca suplimentara. Se invoca ca exista personal mult in zona administrativa datorat gradului de birocratizare excesiva, in timp ce nu se acopera necesarul de resurse umane pentru misiuni. Acum raportat la echitatea salariala enuntata de directorul general ca element identificat ce ar trebui sa sustina aceste actiuni este alt principiu care trebuie discutat. Ni s-a dat  exemplul unitatilor cu peste 1500 de detinuti si cu 500 angajati dar si al unor unitati cu 200 de detinuti si 200 salariati. In unele penitenciare avem 2 oameni pe sectii cu 40 deținuți(exemplu inexact) si tot 2 oameni pe sectii cu 270 de detinuti, iar asta s-ar subsuma lipsei de echitate. Raspunsul nostru la aceasta afirmatie a fost ca standardele sunt calculate la minim iar planificarea se face cu resursele la dispoziție, sens in care situatia din teren nu reflecta     intr-u totul ce cunoaște ANP.

O alta problema ridicata de directorul general este aceea ca isi doreste prin aceasta reforma sa previna o taiere fara cap si coada prin acte normative ale  Guvernului, in detrimentul unui proces controlat si care sa faca cat mai usoara aceasta perioada. DG al  ANP a discutat cu Ministrul Justitiei si este asteptat un plan de optimizare cheltuieli. Planul de reforma ANP discutat azi cu organizațiile sindicale a fost prezentat MJ si exista calcule de impact financiar.  Exista 3 direcții de creștere a veniturilor: creșterea veniturilor  prin munca cu detinutii (1000 detinuti in plus de scos la munca pot aduce un plus de 25 mil lei anual), adoptare HG uri inchiriere spatii unitati, arenda si nu numai si valorificarea produselor realizate de detinuti.  Se au in vedere atragerea fondurilor europene si nu numai, pentru a fi create spații de producție. Ex. brutarii la nivel de unitate,

Regionalizarea sistemului o  forma de reorganizare gandita de conducerea ANP

Reorganizare prin activarea la alt nivel a regionalizarii sistemului penitenciar. Exemplu: Intr-o regiune in care avem 7 unitati exista de exemplu cate un birou resurse umane in fiecare unitate. ANP apreciaza ca activitatea se poate gestiona la nivel regional prin desfiintare birouri unitati si transformare in serviciu pe regiune. totodata si alte activitati pot fi gestionate regional – SSM / informatii clasificate / consiliere juridica /administrare patrimoniu. Siguranta, escortarea, grupele de interventie – pot fi gestionate in opinia ANP, regional. Vor exista mai multe efective la unitatea regionala si mai putine in unitati. Unitatile din regiune dar si ANP contribuie cu personal la cele regionale. De exemplu, in loc de un total de 40 de functii pe resurse umane in regiune vor ramane 25 de functii prin regionalizare. Se castiga functii care vor fi relocate! ANP afirma ca nu are in vedere si nu exista risc de disponibilizare personal. Posturile vacante sau vacantate prin pensie sunt la dispozitia celor care nu vor accepta relocarile la reorganizare catre unitatile regionale. Relocarea de personal se va face in regiune

O alta forma de reorganizare in viziunea ANP este ierarhizarea unitatilor pe 3 ranguri

Rang 1 (unitati regionale si unitati peste 1000 de detinuti);

Rang 2 (unitati intre 600-1000 detinuti sau regionale sub 600 detinuti);

Rang 3 (unitati sub 600 detinuti). Ierahizarea ar urmari o individualizare a remuneratiilor raportat la rangul unitatilor. Situatie sistem:

  • 12 unitati rang 1
  • 9 unitati rang 2
  • 24 unitati rang 3

Personalitatea juridica se mentine pentru unitatile mici de rang 3, cu exceptia unor eventuale comasari. Unitatile mici pot functiona cu un director si un singur director adjunct.

Regimul si educatia se unifica intr-o structura noua numita la acest moment, asigurare de drepturi. Directorul ec-administrativ dispare de peste tot, indiferent de rangul unitatii, mai putin din unitatile regionale si poate din cele de rang 1. Directorul  adj paza + dir adj reintegrare FUZIONEAZA – ambele functii sunt radiate si apare una noua nu este clar cine o va ocupa. Am intrebat raportat la situatia existenta, daca in prezent avem structuri separate pe regim si reintegrare in cazul reorganizarii cum se vor subordona- regimul merge in subordinea reintegrarii sau invers? ANP a prezentat doua variante. Una in care cele 3, respectiv regimul, educatia si asistenta psihosociala sunt impreuna sub un director adjunct sau varianta in care regimul + educatia reprezinta o ramura si asistenta psihosociala alta ramura. Sindicatele au semnalat si ANP a admis ca exista riscul de pierderi salariale in educatie (diferenta de majorare de 15% + 100 lei) deoarece am argumentat ca nu poti avea doua forme de plata in cadrul aceluiasi sector.

ANP-ul doreste ca personalul cu atributii in zona de sectie de detinere, respectiv sef sectie, ofiter educator, ofiter psiholog, etc sa formez o echipa subsumata scopului principal, adica reintegrarea detinutilor. Fiecare dintre lucratori sunt in interactiune cu detinutii si toti ar trebui sa aiba un rol de educator in relatia cu detinutii. Am intrebat  ce va deveni mai precis supraveghetorul de pe sectii, un fel de educator care va face ce? Raspunsul ANP a fost problemele vor fi gestionate la comun

Alte mentiuni Director General al ANP:

  • Se vizeaza 3 regimuri – usi deschise – usi inchise – maxima siguranta
  • Cuantumul pedepsei ramane un criteriu dar nu definitoriu
  • Reprofilare CD Craiova si CD Tichilesti – 300 respectiv 200 locuri de cazare goale
  • Infrastructura CD Craiova in opinia ANP se preteaza inclusiv regimului usi inchise
  • In acelasi timp, avand in vedere faptul ca ANP vede ca posibila solutie de custodiere a tinerilor de catre CD Craiova , acesta sustine ca nu are infrastructura necesara custodierii acestei categorii de detinuti. Dupa o evaluare pe teren se va lua o decizie.
  • S-a cerut o analiza a DSDRP privind capabilitati unitati usi deschise pentru a fi reprofilate in penitenciare cu usi inchise

In ce priveste Penitenciarele-spital – exista 2 abordari

  • Spitalele sa devina sectii ale unui spital coordonator – gestionare pe linie medicala, chiar si act medical asigurat prin videoconferinta
  • Comasare penitenciarelor cu spitale din complex – penitenciarul din complex urmand sa devina… sectie de suport a spitalului!

 

Rolul de coordonare al ANP

ANP crede ca regionalizarea functioneaza mai bine decat centralizarea prin ANP  dar ANP nu se desfiinteaza si nu va scade eficienta coordonarii ANP care nu va mai gestiona 44 entitati ci doar 9 de unitati regionale.

Alte masuri

  • Subunitatea transfer  se dorește a fi mutata la ULACPP
  • Reoganizare structuri / ex comasare DIP+DPCT cu reducere de personal

Planul este la nivel de ipoteze de lucru. Acestea sunt supuse dialogului si pot primi corectii. Nu se va face nicio reforma fara o consultare reala. Reforma nu are in vedere doar o economie la buget ci o mai buna functionalitate a sistemului DG cere sindicatelor sa analizeze setul de masuri si sa vina cu propuneri in contextul actual. Trebuie gasite toate modalitatile pentru a fi mai eficienti in contextul deficitului de resurse (digitalizare, venituri).

Organizațiile sindicale vor participa la discuțiile cu aceasta tema la toate nivelurile de reprezentare. Asiguram implicarea noastră activa atâta timp cât sunt aduse la masa discuțiilor argumente care sa stea in picioare din toate perspectivele. Insa  nu vom fi de acord cu nicio forma de reorganizare care nu aduce plusul necesar enunțat de conducerea Administrației Naționale a Penitenciarelor.

Un răspuns la „Reorganizarea sistemului penitenciar – o forma fără fond. Cel puțin pana acum….”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *