Proiect de Ordin privind unele măsuri pentru aplicarea art. 14 alin. (3) din Capitolul II al Anexei nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice la nivelul sistemului administraţiei penitenciare şi Ministerului Justiţiei

 

Vă informăm că în data de 26.09.2024, pe site-ul Ministerului Justiției, la Secțiunea Informații de interes public – Acte normative – Proiecte în dezbatere, a fost postat în transparență decizională proiectul de ordin al ministrului justiției privind unele măsuri pentru aplicarea art. 14 alin. (3) din Capitolul II al Anexei nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice la nivelul sistemului administraţiei penitenciare şi Ministerului Justiţiei

În temeiul dispozițiilor art. 7 din Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, republicată, Ministerul Justiției supune dezbaterii publice proiectul de Ordin privind unele măsuri pentru aplicarea art. 14 alin. (3) din Capitolul II al Anexei nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice la nivelul sistemului administraţiei penitenciare şi Ministerului Justiţiei

Proiect Ordin | Referat de aprobare

Propunerile, sugestiile şi opiniile cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ supus dezbaterii pot fi transmise în scris pe adresa Ministerului Justiţiei, str. Apolodor, nr.17, sector 5, Bucureşti, pe fax, la nr. 037 204 1195 sau la adresa de e-mail dean@just.ro

În urma analizei  proiectul  de act normativ supus dezbaterii constatam –proiectul nu cuprinde toate categoriile de personal ce ar putea beneficia de majorarea salarială         ( sporul anticorupție)

Majoratea de 12.5 % se acordă următoarelor categori de personal care desfăşoare activităţi de prevenire şi/sau combatere a corupţiei, iar atribuțiile să fie menţionate în fişele posturilor după cum urmează:

– personalul cu funcţii de conducere din Administraţia Naţională a Penitenciarelor şi unităţile subordonate;

– personalul din cadrul Direcţiei Inspecţie Penitenciară,

– personalul Serviciului Audit Public Intern;

– personalul structurilor de prevenire a criminalităţii şi terorismului din Administraţia Naţională a Penitenciarelor;

– personalul structurilor de prevenire a criminalităţii şi terorismului din unităţile subordonate.

 

 

Directorul Pop Octavian, nepăsare sau tupeu importat de la Oradea la Miercurea Ciuc. Că dialog nu este.Și nici management. ANP rezista si protejeaza. Mai ales că nu este prima dată

page1image65235520

Cam astea ar trebui să fie calitățile unui director de penitenciar. Și nu numai. Din păcate de unde nu este … Azi la Miercurea Ciuc a fost concurs de ocupare din sursă externă a unor posturi din sectorul economico-administrativ pentru mai multe unități din sistem. Miercurea Ciuc unitate organizatoare, directorul Pop Octavian, președinte de comisie. Cu toate astea, organizațiile sindicale reprezentative nu au primit vreo invitație de a desemna observator pentru concurs. Cel puțin FSSP, NU. Și nu este prima oară!!!! 

Și nu este numai asta. De-a lungul timpului vă spuneam de modul în care unii directori de unitate înțeleg să promoveze dialogul cu partenerii sociali, în speță reprezentanții din teritoriu ai organizațiilor sindicale reprezentative la nivel național. Acești directori, toți împuterniciți și toți protejați de conducerea Administrației Naționale a Penitenciarelor și conducerea  Ministerului Justiției  (repet unii, dar de care conducerea ANP știe), nu ii inresează decât de protejarea propriului scaun, neavând nicio realizare(vezi spații de cazare, venituri consistente de la punctele de lucru, custodierea unor penitenciare mari și cu multiple probleme de gestionat) ci doar calitatea de obedient, surd la toate problemele celor pe care îi conduce, mereu dând vina pe cei care cu care colaborează din unitatea pe care o conduce.

Directorul Pop este unul dintre ei, iar permanenta invinovățire a celor pe care îi conduce este o stare de fapt. De asta nu este vinovat numai el ci și cei subordonați nemijlocit acestuia, dar nu trebuie nici trecut cu vederea că directorul Pop nu uită și amenință când cineva îndrăznește să-l înfrunte. Să mai vorbim de promovarea dialogului? Cum am putea să credem asta când invitația pentru participarea la Bilanțul unității o faci președintelui de sindicat după ce ai terminat ședința, când invitația la ședința aniversară dedicată zilei de 29 iunie o faci după ședință, când nu-ți pasă de nicio propunere venită din partea sindicatului. Am încercat să mediem această situație. A durat până am plecat din unitate și directorul Pop a revenit la acealași tip de comportament. Să mai aduc aminte de faptul că a nu a făcut nimic pentru plata drepturilor bănești ale personalului din subordine rezultate din hotărâri judecătorești, doar pentru că el nu era beneficiarul acestor drepturi. Și multe altele…

De asta știe și directorul general Halchin, am solicitat să discutăm situația de la Miercurea Ciuc și nu numai(dar urmează și aceia) în Comisia mixtă de la Ministerul Justiției și ni s-a cerut să discutăm în cadrul întâlnirilor de la ANP. Nu s-a mai întâmplat, deși problema este veche. Dar probabil prezența noastră în fața Ministerului Justiției va mai lamuri din problemele cu directorii cu care interacționăm. Așa se întâmplă când nu faci nimic, dai vina pe alții, iar ANP continuă să protejeze un astfel de comportament, perpetuînd o stare de fapt la care vom reacționa. Poate că a venit timpul ca ANP să desemneze un director din cadrul Penitenciarului Miercurea Ciuc. Cred că 2 ani a reușit să crească în umbra directorului POP OCTAVIAN cineva care să reușească să readucă Ciucul pe linia de plutire și astfel ,,aventura glorioasă” a directorului Pop să se încheie și să se întoarcă lângă prietenul Timiș la Oradea, un alt ,,băiat deștept” al sistemului penitenciar, alt protejat al sistemului.

Dar vom reveni….

Se întâmplă la Penitenciarul Tg-Jiu!!! Și nu numai.Atunci când scaunul de director stă cu lipsă de respect pe truda celor din subordine

A fi director de penitenciar înseamnă, în opinia mea , a fi o persoană cu abilități manageriale, de la cele organizatorice, la cele de natură a pune în valoare calitățile colaboratorilor tăi direcți(Directori adjuncți), dar și având empatie, respect și dedicare pentru marea masă a subordonaților care prin munca ce o desfășoară îți asigură stabilitatea în funcție și un scaun directorial care n-ar trebui să se clatine. Ăsta ar fi dezideratul, cu folosință atât în politica promovată de  Administrația Națională a Penitenciarelor, cât și din perspectiva unui climat organizațional al penitenciarului  pe care ar trebui să îl conduci în acest sens.

Reversul, ar fi un director care iși urmărește în cea mai mare parte interesul propriu, stabilitatea scaunului de director cu orice preț, refractar la orice soluție propusă și argumentată, foarte atent la promovarea oamenilor care îl aplaudă, răzbunător cu toți cei care scot în evidență probleme apărute precum și cazuri de încălcare a prevederilor legale. Și când mai ai și UNII colaboratori direcți pliați pe aceleași interese cu ale tale atunci rezultatul nu poate fi decât unul singur. Un ,, Împărat gol, fără haine(citiți calități enunțate în primul paragraf), puțin capabil să activeze energiile celor din subordine, care fac lucrurile să se întâmple doar pentru a nu avea probleme la serviciu.

Împăratul gol este directorul penitenciarului Tg-Jiu, domnul comisar șef de poliție peniternciară IANCU TEODOR. Cu supuși la fel de ,,goi”, între care OANCE CLAUDIU, director adjunct siguranța deținerii și regim penitenciar. Ambii cu respect și empatie zero pentru efortul personalului care aduce venituri în penitenciarul Tg-Jiu. Și mă refer în acest caz la personalul de la punctele de lucru, în speță punctul de lucru AVICARVIL.

În cursul unui an , mai precis 256 de zile din an, acești oameni lucrează la punctul de lucru sus menționat în condiții de muncă extrem de vătămătoare, respectiv 8 ore pe zi la temperaturi de 2-4 grade Celsius. În nenumărate rânduri, în cadrul Consiliului de conducere, am adus la cunoștința conducerii unității condițiile vătămătoare în care lucrează acei oameni. Am insistat să mergem și chiar am mers în 3 rânduri la acest punct de lucru, demonstând că era adevărat ce spuneam în cadrul Consiliului. De fiecare dată au profitat de bunul simț și de faptul că oamenilor le este teamă să exprime nemulțumirile ce le au cu privire la aceste aspecte.

La sfârșitul anului 2023, în vederea creării unui confort și pentru a maximiza posibilitățile de recuperare a personalului, Guvernul României a creat 3 punți(zile libere recuperabile) între zilele de sărbătoare legală și repausul săptămânal. Conștienți de acest lucru, administratorii AVICARVIL solicită printr-o adresă directorului Iancu Teodor, dacă poate să le asigure forța de muncă atât în ziua de 15 august(zi de sărbătoare legală) cât și în data de 16 august, zi stabilită ca zi liberă de Guvernul României. În ,,grija lui nemărginită” față de personalul de la escortă, directorul Iancu aprobă solicitarea AVICARVIL chiar și în zilele de sărbătoare legală precum și în cea liberă, privând familiile colegilor noștri de a prezența acestora, trimițându-i să muncească pentru păstrarea scaunului directorial. Ulterior tras de mânecă de unul din subordonați revine și aprobă ieșirea la muncă numai în ziua liberă. Puteai să te aștepți la domnul Oance să încerce vreun gest, dar de unde? Scaunul directorial bine înfipt, cu cheltuială se ține.

Și astfel, personalul de la escorte a fost nevoit ca ieri să muncească pentru bunăstarea ambilor directori și a AVICARVIL. Sindicatului SOLIDARITATEA 2004 a facut adresa ca ziua de 16 august să fie acordată zi liberă si personalului ce lucreaza la AVICARVIL(de dorit era ca  și celelalte organizații sindicale, deși nu cred). Bineînțeles ca nu s-a chinuit nimeni să aprobe. Așa au înteles să răsplătească munca acestora timp de 256 de zile din an, lipsindu-i de lângă cei dragi, în timp ce cei doi directori au stat acasă, lângă soție și copii. Dacă lucrurile nu se schimbă vom considera împuternicirea celor doi directori pe functiile de director și director adjunct o eroare de decizie a conducerii Administrației Naționale a Penitenciarelor șivom acționain consecință.

Ca directorii de la Tg-Jiu sunt și în alte unități directori care pentru confortul propriu și promovarea propriilor acoliți trec peste orice. Mimează consultarea, decid ce deja își propuseseră. Și vorbesc, printre alții de directorul Pop Octavian împuternicit director la Penitenciarul Miercurea Ciuc, sau directorul Timiș și DASDRP Săvescu de la Penitenciarul Oradea. Dar despre ei într-un viitor apropiat.

 

Scurt rezumat al sedintei de azi ANP – organizațiile sindicale

 

Stimați colegi,
Azi a fost întâlnirea cu Administrația Națională a Penitenciarelor pe draftul de modificare al Legii 145/2019 precum și pe proiectul de HG privind acordarea asistenței medicale acordate personalului din Sistemul Penitenciar și pensionarilor sau membrilor din familie ai acestora.
La proiectul privind acordarea asistenței medicale au fost mai multe discuții legate de o eventuală decontare a serviciilor medicale în structuri medicale private, de o extindere a deconturilor privind ochelarii și pentru pensionari dar și pentru membrii de familie aflați în întreținere. Nu a rămas nimic definitivat urmând sa ne auzim la finalul săptămânii viitoare pentru a face propuneri de natura a debloca și promova proiectul de HG.
În ce privește propunerile de modificare a Statutului, a fost o primă întâlnire în care sa ne prezinte situația actuală, dorința de a modifica unele prevederi care ar trebui sa facă mai simplu și mai ușor aplicabil prezentul statut, sa reglementam lucruri care sunt în disputa și care creează probleme cu aplicarea Statutului.
Se dorește reducerea perioadei de debut și în cazul ofițerilor la 6 luni. Am cerut ca să ia în calcul reducerea perioadei de debutant al agenților la 3 luni, iar perioada sa fie folosita exclusiv pentru efectuarea practicii pe postul pe care a fost încadrat. Adică dacă s-a angajat pe post paza practica sa fie pe acest tip de post. În acest fel el va fi folositor structurii pentru care a fost angajat.
Ne va fi transmis un draft spre consultare, urmând ca în urma propunerilor ce le vom face sa vedem forma in care va fi promovat. Se dorește promovarea prin OUG, situație în care va trebui sa convenim care sunt cele mai urgente propuneri ce vor fi promovate. Rămâne sa vedem forma, sa stabilim ce vrem și după să stabilim în consecință. La acest moment dorinta era de a modifica procedura raspunderii patrimoniale si pe langa asta a unui numar restrans de articole.  Azi am discutat pe forma ce o avea ANP și observații sau propuneri MJ. Parte din aspectele discutate pe grup le-am adus în discuție azi(partea cu testarea psihologica a persoanelor imputernicite), urmând ca ulterior sa propunem ca discuții pe draftul de modificare a Statutului. Asta și în funcție, asa cum spuneam, de soluția aleasa: OUG sau proiect de lege.
Am fost puși la curent și cu declanșarea procedurii de TCO și cu intenția de a fi scoase la concurs din sursă externa a unor posturi cu prioritate DEA, Medical, Juridic.
La acest moment pentru TCO erau 193 de posturi care ar fi făcut obiectul, dar ținând cont de realități și nevoi s-a convenit ca 93 de posturi sa fie avizate pozitiv într-o prima fază, urmând ca cel mai probabil săptămâna viitoare sa fie promovat anunțul.
Tot în perioada imediat următoare va fi declanșată și procedura de concurs din sursă externa, sens în care vor fi scoase la concurs 39 de posturi de ofițer (DEA, Juridic, Medical). Este o discuție, dar deocamdată doar în analiză și a posibilității de a scoate și posturi de ofițer instructor paza.
S-a analizat și este gata a fi promovata și o procedură de scoatere la concurs a 109 posturi de agent în zonă de DEA din 165 de posturi identificate ca îndeplinind condițiile de scoatere la concurs. Faptul ca sunt scoase la concurs doar 109 țin tot de nevoile de finanțare.
În operativ au fost identificate 1000 de posturi de agent vacante, 300 vor fi ocupate din repartizarea agenților, iar din restul de 700, aproximativ 350 de posturi fiind vacantate anul acesta devin propozabile pentru scoatere la concurs din sursă externa. Acest lucru se va întâmpla imediat după repartiție și în urma unei analize ce ne va fi adusă la cunoștință.

Informare alocare posturi – absolvenți instituții de învățământ- sistemul poliției penitenciare

 

Bună ziua,

Vă informăm cu privire la posturile care vor face obiectul repartizării absolvenților din cadrul mai multor instituții de învățământ care școlarizează pentru sistemul poliției penitenciare după cum urmează:

1. Posturi alocate pentru repartizarea absolvenților Școlii Militare de Maiștri Militari și Subofițeri pentru Comunicații, Tehnologia informaţiei și Apărare Cibernetică Sibiu , Promoția 2024- 2 absolvenți 

2. Posturi alocate pentru repartizarea absolvenților Academiei Forțelor Terestre  Nicolae Bălcescu , Promoția 2024-2 aabsolvenți domeniul de activitate financiar- contabil

3. Posturi alocate pentru repartizarea absolvenților Academiei Tehnice Militare Ferdinand I București,  Promoția 2024-4 absolvenți

4 Posturi alocate pentru repartizarea absolvenților Academiei Naționale de Informații  MihaiViteazu- București, Promoția 2024- 8 absolvenți

5. Posturi alocate pentru repartizarea absolvenților Universități Naționale de Apărare Carol I București , Promoția 2024- 3 absolvenți

Sedinta Comisiei Mixte de dialog social privind sistemul penitenciar

 

Federația Sindicatelor din Sistemul Penitenciar, este invitată să participe în data de 10 iulie 2024 ora 11.00, la ședința comisiei de dialog social privind sistemul penitenciar, ce va avea loc la sediul Ministerului Justiției.

 Federația Sindicatelor din Sistemul Penitenciar solicită a fi discutate următoarele probleme:
1.- Data aplicării prevederilor OUG 26/2024 și polițiștilor de penitenciare ( la acest moment OUG 26/2024 se aplică la MAPN și MAI)
2.- Aplicare în integralitate a legii 153/2017 pentru personalul din Sistemul Penitenciar
3.- Punct de vedere al MJ si ANP cu privire la plata majorări de 50% pentru lucrări de excepție acordate personalului din Sistemul Penitenciar în anul 2023. Aplicarea pe anul 2023 se face în conformitate cu prevederile legale ce au stat la baza acordării acestei majorări pe primele doua trimestre din acest an?
4.- Lămurire cu privire la invocarea GDPR cu privire la informații reglementate prin Acordul Colectiv care ar trebui sa ni se pună la dispoziție și care în ultimul timp ne parvin din ce în ce mai greu invocandu-se prevederile GDPR. Comunicare tot mai deficitara cu unii directori de unitate. Cu toate acestea ANP protejează genul acesta de comportament prin acordarea majorării de 50% pentru lucrări de excepție.
5.- Stadiu aprobare prin HG a celor 1600 de posturi, mai ales că în sistemul penitenciar s-au dat în folosință foarte multe locuri de cazare deținuți, pentru care nu a fost prevazut personal în statele de funcții și care la acest moment nu au personal sa le deservească sau sunt operationalizate cu mari eforturi.
6.- Stadiu promovare concursuri directori de unitate. Tergiversare fără temei a acestui demers de peste 4 ani.
7.- Actualizare norma de hrană
8.- Lămuriri cu privire la existența în Codul de etică a sancțiunilor disciplinare, avnd în vedere ca în urma unei soluții date de ICCJ, aceasta a stabilit ca orice modificare a raportului de serviciu prin acte normative, decizii, care nu își au corespondent în legea 145/2019 (Statut) sunt nule de drept

Viză pentru America!

 

Administrația Natională a Penitenciarelor ne transmite, atașat, adresa nr. 23615/DMRU/20.05.2024, prin care ne reaminteste oportunitatea prin care politisti de penitenciare din sistemul administrației penitenciare, pot obtine viza pentru SUA în mod gratuit. Cu aceasta ocazie îndemnăm pe toți polițiști de penitenciare, doritori, să solicite obținerea vizei pentru SUA. Considerăm că este oportunitate de care nu  beneficiază toată lumea, o facilitate oferită pentru angajații din structura de apărare, ordine publică și siguranță națională.

Adresa nr. 23615/DMRU/20.05.2024

➤În completarea adresei nr. 23615/DMRU/22.02.2024 referitoare la obtinerea vizei pentru SUA tip Bl/B2 pentru personalul sistemului administratiei penitenciare, vä aducem la cunostintä faptul cä procesul este în continuä desfäsurare, sens în care aceastä oportunitate rämâne deschisä pentru întregul personal din subordine.

În acest context, dorim sä vä reamintim importanta diseminärii acestei informatii la nivelul unitätii si sä întreprinde!i demersurile necesare în vederea transmiterii, cu celeritate, a documentatiei detaliate în comunicärile anterioare,,.

Adresa nr. 23615/DMRU/20.05.2024👇

Revenire adresa nr 23615

Concurs de ocupare a 12 posturi vacante de conducere din cadrul sectorului siguranța deținerii și regim penitenciar – director adjunct/șef serviciu (echivalent

 

Bună ziua,

Vă informăm că pe site-ul Administrației Naționale a Penitenciarelor, la secțiunea Carieră – Concursuri funcţii conducere – Sursă internă, s-a publicat s-a publicat Anunţul de scoatere la concurs a 12 posturi vacante de conducere din cadrul sectorului siguranța deținerii și regim penitenciar, din unitățile penitenciare – director adjunct/șef serviciu (echivalent).

Detalii cu privire la anunțul de concurs le puteți găsiți aici  👇 :

https://anp.gov.ro/blog/concurs-de-ocupare-a-12-posturi-vacante-de-conducere-din-cadrul-sectorului-siguranta-detinerii-si-regim-penitenciar-director-adjunct-sef-serviciu-echivalent/

Posturi scoase la concurs 👇

Ședința Consiliul de Conducere în cadrul ANP

Azi 16.05.2024 la sediul Administrației Naționale a Penitenciarelor a avut loc ședința Consiliului de Conducere al A.N.P cu următoarea ordinea de zi:

1.– Mecanismul financiar norvegian – grad de execuție la sfârșitul anului trecut  17% din 32 milioane de euro – avand in vedere gradul mic de execuție, anul trecut in octombrie, începând cu luna ianuarie 2024, printr-o implicare mai activă,  o parte din bani(10 milioane de euro)au fost folosiți pentru achiziția de bunuri necesare sistemului, respectiv defibrilatoare, sisteme video, sisteme de stocare, marmite electrice sau pe gaz, uscătoare de rufe, mașini de spălat, gradul de execuție fiind la acest moment de aproximativ 73-75%.
. Achiziția de tablete pentru personalul supraveghetor și pentru deținuți în vederea digitalizarii traseului birocratic(cereri deținuți, etc). Se continua cu fonduri de la buget realizarea infrastructurii ce a fost demarata pe fonduri norvegiene.
2.– Grupul de lucru nominalizat pentru găsirea unor soluții de relocare a penitenciarelor din centrul orașelor
. 13 februarie – 7 martie memorandumuri
90% din structuri vor fi identice din perspectiva modului în care vor arata structural penitenciarele relocate(acțiunea este de durată)
3.– Raportările trimestriale
. Încheieri ale judecătorului delegat cu privire la abuzuriale personalului asupradeținuților – cu 19% mai puține decât în trim.IV 2023
. A crescut numărul garanțiilor oferite de statul roman pentru repatrierea deținuților din alte tari
. Îmbunătățirea condițiilor de detenție – trim.I 2023-trim.I 2024
. 2800-3200 de locuri de detenție vor fi aduse la 4 m2.
. Bunuri interzise – numărul de telefoane descoperite mai mic în primul trimestru al anului 2024
. Substanțe interzise – este o creștere a acestui fenomen
. Alcool – este o creștere și în acest caz
Se dispune creșterea numărului de percheziții astfel încât fenomenul de introducere, producere și consum de alcool sa fie controlat și diminuat.
. Disciplina în rândul deținuților este în scădere. Evenimente negative cu 381 mai multe în primul trimestru al anului în curs decât cele produse în 2023. Se va monitoriza situația
. 117 situații ce au necesitat aplicarea mijloacelor de imobilizare mai multe decât în primul trimestru al anului 2023
. Sancțiuni disciplinare cu 116 mai multe decât în primul trimestru 2023
. Situații în care a fost schimbat regimul de executare a regimului – 589 de cazuri.
. Violenta fizică si verbala împotriva personalului in creștere raportat la perioada similara a anului trecut
. 77 sancțiuni în trimestru I 2024 cu pedeapsa izolării
. Organizarea misiunilor operative astfel încât sa se reducă numărul evenimentelor negative.
. Cereri on-line
2022 – 574900 cereri
2023 – 446000 cereri pana în noiembrie
De pe 27 mai ar trebui sa înceapă pilotarea în cele 3 penitenciare(Aiud, Giurgiu și Timișoara). Sunt probleme de implementare de ordin tehnic din lipsa rețelei(Giurgiu).
4. – S-a modificat legea de executare a pedepselor în sensul creării unor centre de detenție cu secții ce gestionează persoane cu probleme ce tin de consumul de droguri. Discuția se poartă deocamdată doar în zona de minori și tineri(Centre de detenție).

Probleme de discutat:
a. – discuții la nivel regional cu privire la diversificarea regimurile ce ar trebui custodiate în penitenciare care acum custodiaza persoane cu regim de executare unic. Ce se are în vedere?
b. – intra în reabilitare structura de la Flamingo? In cazul in care acest lucru ar fi real ce se va întâmpla cu personalul care a solicitat bilete acolo? – Se incep lucrări de reabilitare dar pe corpuri de cladire, masa urmând a se asigura prin servicii de catering
c. – acordare salariu titlu de doctor la nivelul unităților si sectoarele ce pot sa demonstreze plus valoare adusa institutiei si sistemului – elemente clare care să justifice acordarea acestui spor raportat la prevederile legale.
d. – procedură achiziție autospeciale deținuți
. Autobuze – curse de transfer
. Autospeciale transport deținuți si in ce privește si penitenciarele spital – vezi Spital Dej
e. – număr foarte mare de cereri de vizita on-line care ar trebui reglementat mai clar deoarece generează – se va verifica situația și se va încerca reglementarea raportat cadrul legal existent