Sesiunile de schimbare din funcție și mutare a polițiștilor de penitenciare prevăzute în Calendarul activităților pentru acoperirea necesarului de personal pe anul 2019 se suspendă

Administrația Națională a Penitenciarelor transmite unităților din subordine adresa cu nr 51826 din 04.09.2019, prin care ne informeaza că până la momentul aprobării noilor metodologii privind schimbarea din funcție și mutarea polițiștilor de penitenciare, metodologii care se află în curs de elaborare, se suspendă  sesiunile de  schimbare și mutare prevăzute în Calendarul activităților pentru acoperirea necesarului de personal pe anul 2019, aprobat prin Decizia directorului general al Administratiei Naționale a Penitenciarelor nr.329/25.01.2019.

Proiect OMJ privind stabilirea conditiilor de acordare a compensație lunare a chiriei precum și a plății ratei sau a unei fracţiuni din rata aferentă unui credit ipotecar/imobiliar destinat achiziţionării unei locuințe

Administrația Națională a Penitenciarelor transmite unităților din subordine spre consultare Proiectul de OMJ privind stabilirea condițiilor de acordare a compensației lunare a chiriei precum și a plății ratei sau a unei fracţiuni din rata aferentă unui credit ipotecar/imobiliar destinat achiziţionării unei locuințe sau unui contract de vânzare-cumpărare cu plata în rate a locuinţei polițiștilor de penitenciare,   prevăzut  de  art. 111 alin. (13) din Legea nr. 145/2019 privind Statutul polițiștilor de penitenciare.  Termenul de transmitere a propunerilor fiind data de 10.09.2019.

Aici proiectul 

Proiect OMJ chirii art.111 Legea nr.145 02.09.2019

 

Intalnire cu ministrul justitiei

Reprezentantii Federației Sindicatelor din Sistemul Penitenciar s-au întâlnit miercuri 28.08.2019 la sediul Ministerului Justiției cu Ministrul Justiției Ana Birchall, pentru a discuta despre recenta rectificare bugetară și problemele din sistemul penitenciar.
Întâlnirea  a avut loc la solicitarea noastra si la ea au mai participat:

Ion-Claudiu Teodorescu – secretar general MJ
Claudiu Catalin Bejan – consilier ministru
Cristian Plesa – director general ANP
Aurel Oprea – Director DEA ANP
Adrian Neagoe – SNLP

Discutia a fost una deschisa, in care ne-a fost prezentata situatia reala dupa rectificare, ce are in vedere ministerul pentru sumele ramase neacoperite dar si raportat la urgentele legislative necesare punerii in aplicare a legii 145/2019.

Bugetul actual acoperă plata drepturilor salariale până la sfârșitul anului (chiar daca suna prost,în actuala situatie este chiar o reusita, fiind printre putinele institutii care nu au restrictii bugetare la acest capitol), plata la zi si pe viitor a orelor suplimentare pana la sfarsitul anului, permite încadrarea celor 312 absolvenți ai instituțiilor de învățământ incepand cu luna septembrie 2019 (data absolvirii, deoarece exista riscul amanarii acestui lucru) precum si plata tuturor drepturilor cu caracter salarial până la finele anului 2019.

Din pacate, la acest moment nu sunt bani pentru plata diferentelor la norma de hrana si echipament, lucru ce mai depinde si de rezultatul modificarilor la OUG 114/2018 promovate de MAI, ce au in vedere tocmai clarificarea textului ce vizeaza acordarea acestor drepturi. Pentru acordarea majorarii de 50% pentru lucrari de exceptie se va face o evaluare a resurselor financiare dupa plata drepturilor salariale din luna septembrie si in functie de rezultat sa fie luata in calcul plata pentru trimestrul I, in ideea securizarii acestor drepturi, la acest moment fiind singura forma de motivare, chiar daca nu intotdeauna, acordarea  a fost facuta cu discernamant si cu valorificarea meritelor fiecaruia dintre noi. Ne-am dori ca macar pe aceasta prima lista sa nu se regaseasca directorii, acesta fiind un semnal pentru personal.

Am solicitat urgentarea numirii Comisiei mixte de dialog in sistemul administratiei penitenciare si reluării intalnirilor in cadrul acesteia. Am solicitat incheierea si semnarea unui nou Acord privind Transparența Decizională. Unul din impedimentele emiterii ordinului de constituire a fost lipsa secretarilor de stat în minister, președinția Comisiei fiind asigurată de un secretar de stat(cerinta noastra fiind ca cel care conduce aceasta Comisie sa aiba macar acest rang).

In ce priveste legislatia ce are in vedere organizarea concursurilor precum si evaluarea personalului  sunt avute în vedere doua posibilități de deblocare a situației actuale: fie printr-o ordonanță de urgență, lucru cerut de organizatiile sindicale, fie printr-o lege promovată în procedură de urgență, procedura promisa de ministrul justitiei. Există în momentul de față un proiect elaborat, va fi transmis spre consultare, urmând a fi luată in cel mai scurt timp o decizie referitor la ce demers este mai eficient.

Luni se va transmite spre consultare în unități proiectul de OMJ privind transformare chiriei în cumpararea unei locuinte . Am cerut ca proiectul sa ne fie transmis spre consultare dupa ce sunt inglobate toate observatiile retinute din unitati, pentru a putea discuta pe o forma asumata .
Am cerut de asemenea ca Proiectele care au fost elaborate și asupra carora s-a cazut de acord asupra formei în discutiile cu sindicatele să fie promovate  în formă convenita.

Asa cum spuneam la inceputul articolului, discutia a fost una destul de elaborata, ministrul a cerut ca documentele ce tin de plata restantelor la drepturie de natura salariala ale personalului sa-i fie trimise la semnat in cel mai scurt timp, a cerut o prioritizare si urgentare a promovarii actelor normative subsecvente aplicarii Statutului Politistului de Penitenciare. Am vazut o atitudine asumata a doamnei Birchall si speram ca intr-un efort comun si o comunicare eficienta acest lucru sa se intample. A dovedit ca daca depinde de ea lucrurile se misca. Acum ramane ca viitorul apropiat sa confirme sau sa infirme aceste impresii. Vom fi atenti si vom ajuta in masura in care vom sti din timp de intentii.

Dacă zvonurile se adeveresc vom avea un nou ministru al justiției. Astfel, o vom lua de la capăt…

Dacă ce se discută că ar fi rezultat azi în urma CEx-ului PSD cu privire la remanierea unor ministri atunci cât de curând vom avea un nou ministru. Asta înseamnă că vom lua de la capăt efortul de a modifica ce mai avem de modificat la statut, precum și lupta de a obține ce ni se cuvenea și ne-a fost promis.

Daca va fi asa, în ce ne privește având în vedere durata mandatului foarte scurtă, ministrul Ana Birchall iese cu capul sus, chiar dacă promisiunile legate de fondurile bugetare ce ar fi trebuit să le primim nu le-a onorat integral.

Nouă propunere, judecătorul Dana Gârbovan are renumele unui om integru si bun profesionist. Rămâne să vedem ce tip de atitudine va adopta in raport cu sistemul penitenciar. Ce ar trebui să înțeleagă este ca o comunicare bună cu organizațiile sindicale din sistem ar putea reduce timpul necesar cunoașterii în primul rând a problemelor cu care se confruntă sistemul penitenciar.

CINE A PUS COADA LA PRUNĂ?

Printre ploi, tunete și fulgere, și la propriu și la figurat, totuși vara asta a fost una foarte fierbinte! Câteodată frigea și degete și minți. Dacă în degete mai suflai să-ți ostoiești durerea, cu mintea ce să faci? Cum o răcorești? Pe a ta cumva o mai linișteai după ce odată ieșit pe poarta unității descopereai lumea și rațiunea de a trăi lângă ai tăi. Dar cu mințile celorlalți, ai celor ce te conduc, cum rezolvi?

Între toate aceste întrebări, ceea ce urmează a vă relata, vă vor aprinde nu doar întrebări legate de managementul unei unități penitenciare, ci și sentimentele de revoltă.

Penitenciarul Miercurea Ciuc este unitate profilată mai ales pe custodierea deținuților bărbați. Din când în când, din pură întâmplare, mai nimerește și câte o persoană privată de libertate de sex feminin. Nu, să nu vă gândiți că merituoșii blagosloviți în ultimii ani cu râvnitul 50% sunt nepregătiți pentru un asemenea eveniment. Ei sunt mereu pregătiți. Au regulamentul privind siguranța locurilor de deținere la degetul mic. Cartea de căpătâi. BIBLIA!!!

Și ca să fie totul legal, așa cum au învățat în înaltele școli, s-au gândit, au cugetat îndelung și au hotărât : paza, însoțirea, escortarea și supravegherea deținutei se va realiza pe timp de noapte de către personalul feminin ce va intra în serviciu, adică de asistentele medicale, că doar ele fac tură, simultan cu îndeplinirea atribuțiilor de asistent medical. Pe timp de zi, se va ocupa agenta din pază, cea care asigură accesul la PC1 și PC2, acoperă activitatea de la vizită și printre picături va mai face și restul, pentru că…se poate!!

S-a dat prin DZU, ca să fie corect. Și s-a sunat prima asistentă medicală ce urma să intre în serviciu. Pregătirea și instruirea acesteia a fost făcută la telefon de către șef serviciu regim penitenciar, care i-a comunicat foarte degajat că este obligată și că va trebui să supravegheze deținuta, și din oră în oră, și toată noaptea să verifice prin vizetă ce face aceasta. Șocul a fost cu atât mai mare, cu cât se pare că medicul șef dat prin DZU nu a avut nici un cuvânt de spus. Pentru că nu i s-a cerut. Mai ajută la ceva să te împotrivești când deja ești pus în fața faptului împlinit?

Și așa a ajuns colega noastră, asistent medical de profesie, să intre în serviciu și să facă prima tură de noapte cu paza și supravegherea deținutei. Concomitent cu îndeplinirea atribuțiilor pe linie medicală. Pentru că noi suntem novici în ale siguranței locului de deținere, am deschis Regulamentul pentru siguranța locurilor de deținere din subordinea Administrației Naționale a Penitenciarelor aprobat prin O.M.J. nr. 4800/2018, care la articolul 2 zice cam așa :

”Art. 2.

(1) În serviciul de pază, escortare, însoțire și supraveghere se repartizează personal care îndeplinește cumulativ următoarele condiții:

  1. a) are cunoștințele profesionale și deprinderile necesare executării îndatoririlor specifice funcției; …”

Textul e clar : personalul din serviciul de pază trebuie să aibă cunoștințele profesionale și deprinderile necesare executării îndatoririlor. Păi, ia stați așa. Personalul medical, de principiu, consultă deținuții, dă tratamentul, ia tensiuni, face raportări, acordă îngrijiri medicale și tot ce trebuie să facă conform deprinderilor și cunoștințelor sale profesionale. E asistent medical! Când a dat examen nu i s-a cerut să cunoască cum se face percheziția deținuților, nici cum se face apelul și nici cum se mânuiește arma (asta e altă poveste)! Asistentul medical de aceea este asistent medical. Mânuiește seringi și tensiometre, nu pipăie și nici nu paletează deținute.

Continuând, lucrurile s-au derulat în felul acesta 7 zile. Nu 3, că 3 zile ține doar minunea. La Penitenciarul Miercurea Ciuc nu mai vorbim de minuni, ci de grozăvii. 7 zile în care pe timpul zilei agenta din cadrul sectorului siguranța deținerii și regim penitenciar lucra și în PC1, și în PC2, și la sectorul vizită – unde se întâmplă alte minuni tot cu girul șefului SDRP -, și pe secția de deținere asigurând paza, escortarea, însoțirea și supravegherea deținutei (aici nu s-a mai pus problema supravegherii din oră în oră?).

Iar pe timpul nopții, tot colegele din sectorul medical. Își preluau serviciul și fugeau în spate să fie prezente la apel. Că doar când directorul unității, când directorul adjunct siguranța deținerii și regim penitenciar, le aștepta să vadă cât de bine își încep și își îndeplinesc serviciul și în noul sector. Mai dădeau indicații că deținuta trebuie în continuare supravegheată toată noaptea, cu intervale orare indicate, iar a doua zi verificau perioada cât asistenta medicală a stat efectiv pe secție și de câte ori și-a îndeplinit obligațiile de supraveghere simultan cu cele de personal medical.

Nu credem că cineva dintre cei doi sus-menționați s-au gândit vreun moment că astfel pun în pericol siguranța locului de deținere. Bine, poate nu se punea problema unei evadări, dar să obligi personal necalificat și nepregătit, și nu din culpa lui, să facă altceva decât ceea ce știe să facă, într-un sector important prin existența și scopul său, echivalează cu inconștiența. Sunteți nepregătite! Așa a sunat o replică a șefului pazei când s-ar fi încercat revenirea la o normalitate, prin discuții și prin explicarea rolului asistentelor medicale în unitate. Ținând-o tot pe a lui, domnul director adjunct siguranța deținerii și regim penitenciar avea replicile pregătite : ”În situații temeinic justificate, la solicitarea scrisă și motivată a directorului adjunct pentru siguranța deținerii și regim penitenciar, directorul locului de deținere poate dispune ca dispozitivele de escortare, pază, însoțire și supraveghere să fie completate cu personal din alte sectoare de activitate, inclusiv pentru activitați de muncă, de asistenţă psihologică şi asistenţă socială.” – citat din singurul articol pe care se pare că-l știe și-l poate reproduce și noaptea în somn : art. 28 alin. 2 din O.M.J. nr. 4800/C/2018. Mai lipsește să calificăm asistentele medicale ca specialiști în organizarea muncii, psihologie și activități sociale.

Ce nu știe domnul director e faptul că nici un articol dintr-un act normativ nu se citește și nu se interpretează de sine-stătător. Totul se raportează la întregul înțeles general și la voința legiuitorului. Nimic nu poate fi interpretat în sensul excluderii prevederilor legale ce nu convin.

De asemenea, să-i explice cineva domnului director adjunct faptul că situațiile temeinic justificate nu decurg din activitatea curentă a unității penitenciare și că, prin raportare la obligațiile și îndatoririle polițiștilor de penitenciare, acestea sunt reprezentate de evenimente deosebite, de natura evadărilor, revoltelor, calamităților sau cazului fortuit, când toți trebuie și vom pune mână de la mână să ieșim din necaz.

Nu știm cine este nepregătit, asta rămâne ca fiecare să hotărască. Un lucru e clar : pentru conducerea Penitenciarului Miercurea Ciuc nu contează nici siguranța personalului, nici siguranța deținuților și nici siguranța locului de deținere. Dacă s-ar fi întâmplat ceva cu colegele noastre în timp ce făceau percheziție deținutei, cine răspundea? Că da, asistentele medicale au făcut percheziție. Dacă s-ar fi întâmplat ceva pe timp de noapte, din punct de vedere al stării de sănătate al deținutei, cine o însoțea la spital? Asistenta? Și cu restul persoanelor private de libertate ce făcea? Și cu îndeplinirea atribuțiilor pe linie medicală cum rămânea? Și paza la spital tot asistenta o făcea? Îi dădeau și o armă? Că la Penitenciarul Miercurea Ciuc, acum nu mulți ani, tot o asistentă medicală ce a fost obligată să facă pază la spital a fost amenințată cu comisia de disciplină pentru că a refuzat să preia armamentul și pentru că a îndrăznit să susțină că anomaliile nu-și au locul într-o unitate penitenciară.

Se mai ridică o problemă : cea a achitării sporurilor aferente activității de pază, supraveghere, însoțire și escortare pentru asistentele medicale ce au îndeplinit pe timp de noapte aceste atribuții, subliniem, concomitent cu cele de cadru medical. Că sunt 10 minute, jumătăți de oră sau ore întregi, asistentele medicale sunt îndreptățite să primească aceste sporuri. Interesant este dacă se va efectua plata, pentru că este o voce puternică la economic ce susține sus și tare că pentru 10 minute nimeni nu va primi nimic. Rămâne de văzut.

Și tot de văzut rămâne dacă se vor ține de cuvânt și în ceea ce privește întocmirea unei anexe la fișa postului, prin care să se introducă în mod distinct că, în funcție de nevoile unității, asistentele medicale vor executa și pe viitor servicii de pază, însoțire, escortare și supraveghere a persoanelor private de libertate femei!!! Pentru că asta se intenționează. Nu e de glumă, pot deveni o molimă greu de eradicat asemenea completări la fișa postului.

Ceea ce s-a întâmplat depășește cadrul legal al funcționării penitenciarelor și al atribuțiilor fiecărui polițist de penitenciare nu doar prin filtrul O.M.J. 4800/C/2018. Au fost ignorate cu bună știință prevederile Regulamentului de organizare și funcționare a penitenciarelor, aprobat prin O.M.J. nr. 2724/C/2018 și ale noului statut, Legea nr. 145/2019.

Dar, între toate aceste încălcări, s-a întâmplat și altceva : s-a lansat o nouă modă! Aceea a acoperirii neputinței de a manageria un sector de activitate, o unitate, prin bulversarea întregii activități și a întregului personal. Mâine poate că popotarul va da decizii de personal, colegii de la financiar se vor chinui să pornească mașinile de instanță, secretariatul va face PC2, cei de la socio ar putea scrie rețete, iar colegii din pază se vor zbate cu balanțe și bilanțuri. Vă surâde ideea?

Și așa ajungem la titlul articolului : coada la prună s-a pus la Penitenciarul Miercurea Ciuc. Un ego deosebit de dezvoltat și o ambiție greșit direcționată poate aduce nu doar prejudicii de imagine posesorului, ci și răsturnarea oricărei aparente normalități într-un sistem penitenciar și așa supus presiunilor exterioare.

Ce ne-am dori să nu pierdeți din vedere stimați conducători: de o bună bucată de timp, cazul,,Caracal” a scos în evidență putreziciunea sistemului, rezultat al impotenței managementului celor ca dumneavoastră. Plătesc oamenii, subordonații, pentru că vă e frică să expuneți și să susțineți nevoi ale sistemului, în schimb sunteți cocoși cu subordonații, ați făcut reglementări care să vă acopere impotența în situația în care ar trebui să răspundeți pentru prostiile ce unii dintre voi le debitați și dovediți că sunteți mai slab pregătiți decât mulți dintre subordonații voștri.

Nu fiți doar directori și directori adjuncți, fiți profesioniști, că uite așa ați pus sistemul ăsta pe butuci. Și cazul ,,Caracal” mai retează și picioare de scaune. De pe care la un moment dat vă veți prăbuși. Mai devreme sau mai târziu. Să nu uitați asta.

Guvernul are în vedere taxarea pensiilor peste 7000 de lei

În criză de finanțe, Guvernul României s-a gândit că poate ar fi ok sa mai adune ceva bani si din taxarea, pe lângă impozit, a sumelor din pensii ce depășesc 7000 de lei. Astfel se are în vedere ca pentru sumele ce depășesc 7000 de lei din care a fost dedus impozitul sa fie taxate cu 30% veniturile din pensii intre 7000 de lei si 10000 de lei, iar pentru pensiile ce depășesc 10000 de lei , taxa sa fie 900 de lei plus 50% din ce depășește suma de 10000 de lei.

Veniturile suplimentare realizate din impozitarea acestor sume ar fi ceva de genul:

– pentru o pensie cuprinsa intre 7000 de lei si 10000 de lei care după impozitare ar rămâne, spre exemplu 8700 de lei, rezultă o taxă suplimentară de 510 lei urmând ca restul de plata sa ramana de 8190 de lei.

8700 – 7000 = 1700 de lei suma de suprataxare

1700 x 30% = 510 taxa ce se reține

8700 – 510 = 8190 rest de plata

– pentru o pensie peste 10000 de lei care după impozitare ar rămâne de exemplu 17000, rezultă o taxă suplimentară de 900 de lei plus 3500 de lei, rămânând de luat în mână suma de 12600 de lei.

17000 – 10000 = 7000 de lei

7000 × 50% = 3500 de lei

17000 – (900 + 3500) = 12600 de lei, unde 900 de lei reprezintă 30% taxa pentru veniturile intre 7000 de lei si 10000 de lei.

Ca sa va dati seama aproximativ, de taxarea ce va rezulta din aplicarea acestei ordonanțe, dacă va intra în vigoare, luam exemplul veniturilor fostului ministru al justiției Tudorel Toader, care daca mai era in funcție ar fi fost taxat, din totalul sumei de aproximativ 57000 de lei lunar, cu 900 de lei plus 23500 de lei, adică rămânea cu venituri de 32600 de lei, venituri oricum foarte mari.

Rămâne să vedem economia rezultată si daca Guvernul va aplica aceasta Ordonanta.

Aveti mai jos proiectul Ordonantei:

ORDONANȚĂ
privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare
În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 1 pct.I.3 din Legea nr.128/2019 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe.
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă.
Art. I – Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:
1. La articolul 2 alineatul (1), după litera i) se introduce o nouă literă, lit. j), cu următorul cuprins:
„j) taxa pe veniturile din pensii și indemnizații pentru limită de vârstă.”
2. După Titlul IV „Impozitul pe venit” se introduce un nou titlu, titlul IV^1 „Taxa pe veniturile din pensii și indemnizații pentru limită de vârstă” cuprinzând articolele 134^1 – 134^4, cu următorul cuprins:
„Titlul IV^1 – Taxa pe veniturile din pensii și indemnizații pentru limită de vârstă
Art. 134^1 – Categoria de contribuabili și sfera de cuprinde a taxei pe veniturile din pensii și indemnizații pentru limită de vârstă
(1) Persoanele fizice care realizează venituri din pensii și/sau indemnizații pentru limită de vârstă, primite în baza unor legi/statute speciale, suportate de la bugetul de stat, denumite în continuare contribuabili, sunt obligate la plata taxei pe veniturile din pensii și indemnizații pentru limită de vârstă, denumită în continuare taxă.
(2) Contribuabilii care realizează venituri din pensii compuse din sume bazate pe principiul contributivității, așa cum este definit la art. 2 lit. c) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare, suportate de la bugetul asigurărilor sociale de stat și din sume suportate de la bugetul de stat, datorează taxa numai pentru sumele suportate de la bugetul de stat.
(3) Taxa este datorată numai în situația în care venitul lunar din pensie și/sau indemnizație pentru limită de vârstă de la unul sau mai mulți plătitori, după caz, din care se deduce impozitul pe venit stabilit potrivit prevederilor titlului IV, este mai mare de 7.000 lei, lunar.
(4) În înțelesul prezentului titlu, veniturile pentru care se datorează taxa reprezintă sume primite în baza următoarelor legi/statute speciale:
a) pensia de serviciu prevăzută în Legea nr. 94/1992 privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
b) pensia de serviciu prevăzută în Legea nr. 47/1992, privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

c) pensia de serviciu prevăzută în Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
d) pensia de serviciu prevăzută în Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea și al personalului care funcționează în cadrul Institutului National de Expertize Criminalistice, cu modificările și completările ulterioare;
e) pensia de serviciu prevăzută în Legea nr.7/2006 privind statutul funcționarului public parlamentar, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
f) indemnizația pentru limită de vârstă prevăzută în Legea nr. 96/2006 privind Statutul deputaților și al senatorilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
g) pensia de serviciu prevăzută în Legea nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviația civilă din România, cu modificările și completările ulterioare;
h) pensia de serviciu prevăzută în Legea nr. 216/2015 privind acordarea pensiei de serviciu membrilor Corpului diplomatic și consular al României, cu modificările și completările ulterioare, indică ”pensia de serviciu”;
i) pensii militare prevăzute în Legea nr.223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificările și completările ulterioare;
j) indemnizația pentru limită de vârstă prevăzută în Ordonanța de urgență nr. 57/2019 privind Codul administrativ.
Art. 134^2 – Stabilirea bazei de calcul din pensii și indemnizații pentru limită de vârstă
(1) Baza de calcul, denumită venitul lunar taxabil, se determină prin deducerea din venitul din pensie sau indemnizație pentru limită de vârstă a impozitului pe venit stabilit potrivit prevederilor titlului IV, aferent sumei suportate de la bugetul de stat și a sumei netaxabile lunare de 7.000 lei.
(2) În cazul contribuabililor care realizează venituri de la mai mulți plătitori, dintre cele prevăzute la art. 134^1 alin. (4), venitul lunar taxabil se determină prin deducerea din veniturile lunare cumulate din pensie și/sau indemnizație pentru limită de vârstă, a impozitului pe venit calculat și reținut, de către fiecare plătitor de venit, potrivit prevederilor titlului IV, aferent sumei suportate de la bugetul de stat, precum și a sumei netaxabile lunare de 7.000 lei.
(3) În cazul contribuabililor care realizează lunar venituri cumulate, de la mai mulți plătitori, în vederea stabilirii venitului lunar taxabil în situația prevăzută la alin.(2), contribuabilii au obligația de a depune o declarație pe proprie răspundere, astfel:
(i) la casa de pensii sectorială, în cazul în care cel puțin unul dintre plătitorii de venituri din pensii și/sau indemnizații pentru limită de vârstă este o casă de pensii sectorială;
(ii) la casa de pensii publice teritorială sau a municipiului București, după caz, în celelalte situații.
(4) Declarația prevăzută la alin.(3) cuprinde în mod obligatoriu cel puțin următoarele elemente: datele de identificare ale contribuabilului, informații referitoare la nivelul venitului din pensia și/sau indemnizația pentru limită de vârstă primită, suportate de la bugetul de stat, precum și plătitorul de venit.
(5) Contribuabilul depune declarația pe propria răspundere prevăzută la alin. (4) însoțită de documente justificative eliberate de fiecare plătitor, din care rezultă nivelul venitului reprezentând pensia și/sau indemnizația pentru limită de vârstă primită, suportate de la bugetul de stat, impozitul pe venit aferent sumei suportate de la bugetul de stat, calculat și reținut precum și taxa calculată și reținută, după caz.
(6) Declarația prevăzută la alin. (4), însoțită de documentele justificative se depune la plătitorul de venit prevăzut la alin.(3), până la data de 15 a primei luni de aplicare a prevederilor prezentului titlu, iar în cazul modificării drepturilor de pensie și/sau indemnizație pentru limită de vârstă primită, suportate de la bugetul de stat, până la data de 15 a lunii următoare celei în care se efectuează plata venitului din pensia și/sau indemnizația pentru limită de vârstă primită, ori de căte ori se modifică aceste drepturi.
(7) Pe baza declarației și a documentelor justificative depuse de contribuabili conform alin. (6), plătitorul de venit prevăzut la alin.(3) stabilește venitul lunar taxabil până la sfărșitul lunii următoare celei în care se efectuează plata venitului din pensia și/sau indemnizația pentru limită de vârstă primită.
Art. 134^3 – Calculul, reținerea, plata și declararea taxei pe veniturile din pensii și indemnizații pentru limită de vârstă
(1) Plătitorii de venituri din pensii și/sau indemnizații pentru limită de vârstă suportate de la bugetul de stat au obligația lunară, de a calcula, reține, declara și plăti taxa la bugetul de stat.
(2) Taxa se calculează prin aplicarea următorului barem lunar asupra venitului lunar taxabil, determinat potrivit art.134^2 alin.(1) sau alin.(2), după caz:
(3) În cazul contribuabililor care realizează lunar venituri cumulate, de la mai mulți plătitori , taxa se recalculează prin aplicarea baremului lunar prevăzut la alin. (2) asupra venitului lunar taxabil, determinat potrivit art.134^2 alin.(2) din care se deduce taxa reținută de către fiecare plătitor de venit.
(4) Pentru stabilirea taxei prevăzută la alin. (3), Casa de pensii publică teritorială sau a municipiului București, respectiv casa de pensii sectorială, după caz, pe baza datelor furnizate de către contribuabil prin declarația pe propria răspundere și a documentelor justificative emise de toți plătitorii de venituri, cumulează veniturile din pensii și/sau indemnizații pentru limită de vârstă suportate de la bugetul de stat din care deduce impozitul pe venit aferent sumei suportate de la bugetul de stat, datorat, calculat de către fiecare plătitor de venit, verifică încadrarea în plafonul prevăzut la 134^1 alin.(2), efectuează recalcularea taxei și determină diferența de taxă de plată rezultată, după caz.
(5) Taxa se reține la data efectuării plății venitului din pensie și/sau indemnizației pentru limită de vârstă și se plătește până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se face plata.
(6) În cazul prevăzut la alin. (3), plătitorul de venit de la alin. (4), reține taxa la data plății venitului din pensie și/sau indemnizației pentru limită de vârstă suportate de la bugetul de stat, din drepturile celei de a doua luni următoare celei pentru care se recalculează taxa, iar termenul de plată este până la data de 25 inclusiv a celei de a treia luni următoare celei pentru care se recalculează taxa.
(7) În cazul veniturilor din pensii și/sau indemnizații pentru limită de vârstă, al diferențelor de venituri din pensii și/sau indemnizații pentru limită de vârstă, precum și al sumelor reprezentând actualizarea acestora cu indicele de inflație, stabilite pentru perioade anterioare, în baza unei legi de acordare expresă a acestora sau în baza hotărârilor judecătorești rămase definitive și irevocabile/hotărârilor judecătorești definitive și executorii, taxa se calculează separat față de taxa aferentă drepturilor lunii curente, prin aplicarea baremului lunar prevăzut la alin. (2) asupra venitului taxabil care se determină prin deducerea din suma acordată, a impozitului pe venit datorat potrivit prevederilor titlului IV și a sumei netaxabile de 7.000 lei. Taxa se reține la data efectuării plății și se plătește până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care s-au plătit sumele acordate. În cazul în care plățile se efectuează
Tranşe de venit lunar taxabil – lei –
Taxă – lei –
până la 7.000, inclusiv
0%
7001 – 10.000, inclusiv
30%
peste 10.000
900 + 50% pentru ceea ce depăşeşte suma de 10.000 lei eșalonat reținerea taxei se face proporțional la fiecare plată. Termenul de plată este până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care s-a efectuat plata.
(8) În cazul drepturilor aferente veniturilor din pensii și/sau indemnizații, stabilite pentru perioade anterioare, în alte situații decât cele prevăzute la alin. (7), acestea se defalcă pe lunile la care se referă, în vederea calculării, reținerii și plății taxei datorate, după caz, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care se face plata.
(9) Taxa prevăzută la (7) – (8) se datorează începând cu veniturile din pensii și/sau indemnizații pentru limită de vârstă suportate de la bugetul de stat, aferente lunii următoare publicării prezentei ordonanțe.
(10) În cazul nerespectării de către contribuabil a obligației prevăzute la art.134^2 alin.(6) sunt aplicabile dispozițiile Legii nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.
(11) Prevederile art.132 din titlu IV se aplică în mod corespunzător și pentru taxa pe veniturile din pensii și/sau indemnizații pentru limită de vârstă suportate de la bugetul de stat.”
3. La articolul 1381, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(1) În perioada 1 ianuarie 2019 – 31 decembrie 2028 inclusiv, pentru persoanele fizice care realizează venituri din salarii și asimilate salariilor de la angajatori care desfășoară activități în sectorul construcții și se încadrează în condițiile prevăzute la art. 60 pct. 5, cota contribuției de asigurări sociale prevăzută la art. 138 lit. a) se reduce cu 3,75 puncte procentuale.”
4. La articolul 139, după litera s) a alineatului (1) se introduce o nouă literă, lit.ş), cu următorul cuprins:
„ș) biletele de valoare sub forma tichetelor cadou acordate, potrivit legii, în alte situații decât cele care prevăd neincluderea acestora în baza de calcul al contribuțiilor sociale obligatorii conform art. 142 lit. b).”
5. La articolul 142, litera r) se modifică și va avea următorul cuprins:
„r) biletele de valoare sub forma tichetelor de masă, voucherelor de vacanță, tichetelor de creșă, tichetelor culturale, acordate potrivit legii;”
6. La articolul 154, alineatul (1) litera r) se modifică și va avea următorul cuprins:
„r) persoanele fizice pentru veniturile din salarii și asimilate salariilor de la angajatori care desfășoară activități în sectorul construcții și se încadrează în condițiile prevăzute la art. 60 pct. 5, în perioada 1 ianuarie 2019 – 31 decembrie 2028 inclusiv.
7. La articolul 157, după litera t) a alineatului (1) se introduce o nouă literă, lit. ț), cu următorul cuprins:
„ț) biletele de valoare sub forma tichetelor cadou acordate, potrivit legii, în alte situații decât cele care prevăd neincluderea acestora în baza de calcul al contribuțiilor sociale obligatorii conform art. 142 lit. b).”
8. La articolul 220^4, după litera l) a alineatului (1), se introduce o nouă literă, lit. m), cu următorul cuprins:
„m) biletele de valoare sub forma tichetelor cadou acordate, potrivit legii, în alte situații decât cele care prevăd neincluderea acestora în baza de calcul al contribuțiilor sociale obligatorii conform art. 142 lit. b).”
Art. II – Ordonanța de urgență nr. 43/2019 pentru modificarea şi completarea unor acte normative care privesc stabilirea unor măsuri în domeniul investiţiilor
Prevederile art.II din Ordonanța de urgență nr. 43/2019 pentru modificarea şi completarea unor acte normative care privesc stabilirea unor măsuri în domeniul investiţiilor se aplică începând cu veniturile aferente lunii iulie 2019”
Art. III – Prin derogare de la prevederile art. 4 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, prevederile art. I se aplică după cum urmează:
a) pct. 1 și 2 se aplică începând cu veniturile din pensii și/sau indemnizații pentru limită de vârstă suportate de la bugetul de stat aferente lunii următoare publicării prezentei ordonanțe în Monitorul Oficial al României, Partea I a prezentului act normativ;
b) pct. 3 – 8 se aplică începând cu veniturile din salarii și asimilate salariilor aferente lunii următoare publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I a prezentului act normativ;
c) pct. 9 – 15 se aplică începând cu 1 septembrie 2019.

Statutul polițistului de penitenciare a fost publicat

Astăzi, în Monitorul oficial al României nr. 631 partea I, a fost publicat Statutul polițistului de penitenciare. Astfel, după aproape 7 ani avem un nou Statut.

Chiar dacă unii il critica, cu modificările ce vor fi făcute în perioada imediat următoare pe procedură de concurs si pe evaluarea personalului, modificari care erau promovate acum riscam o amânare la calendele grecești ale promovării proiectului, cred ca este un statut bun.

Având și sprijinul ministrului justiției și a parlamentarilor care au pus umărul la promovare acestui proiect, speram ca in 2 luni sa avem un statut complet.

Mai jos Monitorul oficial al României nr. 631:

http://www.monitoruloficial.ro/emonitornew/emonviewmof.php?fid=MS43OTQyNzExOTM0Nzg4RSszMA==

Legea 145_2019 privind statutul politistilor de penitenciare (MOfR 631_2019)

Ministrul Justiției Ana Birchall un ministru care își respectă promisiunile față de angajați din penitenciare

Dacă până nu demult nu se identificau soluții la problemele cu care se confruntă angajații din sistemul penitenciar, Ministrul Justiției  Ana Birchall ne demonstrează că se poate. Printr-un dialog social onest și într-un timp relativ scurt a reușit să identifice soluții pentru o parte din  problemele pe care i le transmiteam, trecând de la etapa de de înțelegere la etapa de implementare dintre care amintim: 

  •   implicare și participare pentru susținerea adoptării legii, ministrul justitiei Ana Birchall  a monitorizat evoluția procesului legislativ având ca obiectiv o adoptare urgenta a statutului, Politistului de penitenciare.
  • semnarea Ordinul privind condițiile de acordare a majorării de 75% din salariul de funcție pentru munca suplimentară prestată în perioada 2019- 2021 peste programul de lucru de către funcționari publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare, precum și pentru modificarea unor prevederi în domeniul salarizării funcționarilor publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare și din Ministrul Justiției și Normelor metodologice privind acordarea majorării pentru lucrări de excepție sau misiuni speciale funcționarilor publici cu statut special și personalului civil din sistemul administrației penitenciare.
  • plata drepturilor salariale pentru munca suplimentară etc.,

Având în vedere faptul că ambii parteneri am agreat un calendar de plați și plan de acțiuni ne exprimăm aprecierea față de implicarea puternică și nemijlocită a Ministrului Justiției Ana Birchall, și sperăm ca în continuare printr-un dialog constructiv să  găsim soluții în ceea ce privește deblocarea concursurilor situație creată de decizia C.C.R. 90/2019, respectiv reglementarea printr-o lege organică  a modului de ocupare a funcțiilor de conducere și de execuție din sistemul penitenciar dar și finalizarea calendarului agreat de ambii parteneri.

 

Statul Polițistului de Penitenciare promulgat

Președintele României, domnul Klaus Iohannis, a semnat  luni, 22 iulie 2019 Decretul pentru promulgarea Legii privind statutul polițiștilor de penitenciare (PL-x 723/28.11.2018);

Legea prevede schimbarea denumirii de „funcţionar public cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare” cu cea de „poliţist de penitenciare”.

Actul normativ stipulează că poliţiştii de penitenciare sunt debutanţi sau definitivi.

Poliţiştii de penitenciare debutanţi sunt persoanele care ocupă, în urma concursului sau examenului, o funcţie publică în sistemul administraţiei penitenciare, până la definitivare”.

O altă prevedere a actului normativ stabileşte că „poliţiştii de penitenciare cărora nu li s-a acordat locuinţă şi care nici ei şi nici soţul/soţia sau copiii aflaţi în întreţinere nu au în proprietate o locuinţă în localitatea unde îşi desfăşoară activitatea au dreptul la compensarea lunară a chiriei în cuantum de până la 50% din salariul lunar net, dar nu mai mult decât chiria prevăzută în contractul de închiriere”.

De asemenea, „în situaţia inexistenţei unui fond locativ corespunzător în localitatea unde îşi desfăşoară activitatea, contractul de închiriere poate avea ca obiect o locuinţă situată într-o localitate aflată la o distanţă de maximum 70 km, în cazul în care nici poliţistul de penitenciare şi nici soţul/soţia sau copiii aflaţi în întreţinere nu au în proprietate personală o locuinţă în acea localitate sau în altă localitate situată mai aproape de locul de muncă”.

„Poliţiştii de penitenciare care îndeplinesc condiţiile de acordare a compensaţiei lunare pentru chirie (…) şi care contractează un credit ipotecar/imobiliar destinat achiziţionării unei locuinţe sau încheie un contract de vânzare-cumpărare cu plata în rate a unei locuinţe, beneficiază de compensaţia lunară pentru chirie, pe o perioadă ce nu poate depăşi durata de derulare a creditului sau contractului de vânzare-cumpărare cu plata în rate, respectiv pentru plata ratei sau a unei fracţiuni din rata aferentă creditului sau contractului de vânzare-cumpărare cu plata în rate. În această situaţie, compensaţia lunară pentru chirie se acordă în cuantumul prevăzut (…), dar nu poate depăşi rata lunară plătită pentru creditul ipotecar/imobiliar sau pentru contractul de vânzare-cumpărare cu plata în rate. Dreptul prevăzut se menţine în cazul transferului sau încadrării funcţionarilor publici cu statut special într-o altă instituţie din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională”.

Conferința Națională a Federației Sindicatelor din Sistemul Penitenciar, Predeal 19-21 Iulie 2019

În perioada 19-21 iulie 2019, la Predeal se desfășoară lucrările  Conferinței Naționale a  Federației Sindicatelor din Sistemul Penitenciar, adunare la care participă reprezentanților sindicatelor afiliate și în calitate de invitați   Comisar șef de penitenciare Cristian PLEŞA , Director general al Administrației Naționale Penitenciarelor și  Claudiu Cătălin  BEJAN consilier al Ministrului Justiției

În deschiderea Conferinței Naționale a Federației Sindicatelor din Sistemul Penitenciar domnul Claudiu Cătălin  BEJAN consilier al Ministrului Justiției a transmis mesajul ministrul justiției, doamna Ana Birchall:

Ana Birchall: „Administrația Națională a Penitenciarelor reprezintă un pilon important al sistemului judiciar”

Astăzi, 20 iulie 2019, a fost organizată, la Predeal, Conferința Națională a Federației Sindicatelor din Sistemul Penitenciar, eveniment la care au participat reprezentanții sindicatelor afiliate.

 Federația Sindicatelor din Sistemul Penitenciar „este un partener onest al procesului prin care, împreună cu Ministerul Justiției, Guvernul României și conducerea Administrației Naționale a Penitenciarelor, încercăm și reușim să identificăm soluții la problemele cu care se confruntă angajații și sistemul penitenciar în ansamblul său”.

Ca ministru al justiției am înțeles încă de la preluarea, ca interimar, a portofoliului de la Justiție, că Administrația Națională a Penitenciarelor reprezintă un pilon important al sistemului judiciar și că dialogul social reprezintă cea mai bună cale pentru dezvoltarea instituțională”, se mai arată în mesajul ministrului justiției.

De asemenea, în mesajul transmis, Ana Birchall a evidențiat că situația angajaților Administrației Naționale a Penitenciarelor s-a aflat pe agenda sa încă de la preluarea portofoliului, îndeplinindu-și angajamentele asumate.

În încheiere, vă mulțumesc pentru modul în care am colaborat, vă urez succes în activitatea dumneavoastră sindicală și îmi exprim convingerea că dialogul constructiv și buna credință sunt valorile noastre comune”, a transmis ministrul Ana Birchall.

 Ordinea de zi: discutarea potențialelor soluții la problemele curente împreună cu reprezentanții angajatorului și pregătirea viitoarelor acțiuni sindicale.

  • Promovare legislației concursuri și evaluare personal
  • Buget
  • Actualizarea valorii gradului profesional cu salariul minim pe economie
  • Condiții de muncă
  • Înființarea echipelor operative speciale în toate penitenciarele