Propuneri FSSP la Proiectul de HG pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind stabilirea sporurilor pentru condiții de muncă

Avand in vedere timpul extrem de scurt pentru propuneri la proiectul de HG pentru aprobarea Regulamentului -cadru privind stabilirea sporurilor pentru conditii de munca am reusit sa identificam unele aspecte ce ar trebui reglementate pentru a elimina eventuale confuzii in aplicarea unitara a unor sporuri pentru conditii de munca. Mai jos aveti propunerile:

In Regulament propunem sa reglementam si alte tipuri de conditii de munca avand in vedere ca nu este reglementat regimul conditiilor deosebit de periculoase sau a altor tipuri de conditii de munca. 
 
Astfel, la art.1 propunem modificarea acestuia in sensul existentei unui articol 1 cu 3 aliniate, astfel:
(1) Prezentul Regulament-cadru stabileste locurile de munca , categoriile de personal, marimea concreta a sporurilor pentru conditiile de munca, prevazute la art.12 si art. 13(ex. HIV/SIDA si TBC regasite in anexa II -Sanatate __ e valabil atat la penitenciare, aresturi politie, spitale toate structurile de aparare) din Anexa VI la Legea -cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si conditiile de acordare a acestora pentru personalul incadrat in institutiile publice de aparare, ordine publica si securitate nationala.
(2) Sporurile prevăzute în prezentul regulament-cadru constituie o formă de diferențiere a salarizării personalului în funcție de condițiile specifice de desfășurare a activității.
(3) În înțelesul prezentului regulament-cadru, expresiile de mai jos au următoarele semnificații:
a) spor pentru condiții de muncă – compensație financiară a riscurilor, acordată personalului care își desfășoară activitatea în condiții de muncă vătămătoare, periculoase, deosebit de periculoase, condiții grele de muncă, periculoase sau vătămătoare, în unități cu specific deosebit, în condiții deosebite cum ar fi stres sau risc sau condiții deosebite de muncă reprezentate de izolare, altitudine sau căi de acces dificile;
b) condiții de muncă deosebit de periculoase – totalitatea condițiilor de muncă care pot produce îmbolnăviri ale lucrătorilor prin expunere la agenți biologici, substanțe chimice periculoase, suprasolicitare neuropsihică deosebită  ,și unde riscul este prezent, indiferent de utilizarea mijloacelor de protecție individuală sau colectivă, cum sunt:
(i) transmitere aerogenă, expunere biologică: TBC, HIV SIDA sau virusuri hepatită B, C, D;
(ii) agresare din partea unor bolnavi psihici;
(iii) risc de contagiune ridicat sau a unei eventuale infecții accidentale determinate de participarea în campanii de prevenire și combatere de epidemii deosebit de grave;
(iv) munca în condiții de pericol în unitățile de fabricare, experimentare, analiză sau depozitare a munițiilor, pulberilor, explozivilor și substanțelor toxice speciale sau care execută operațiuni de depozitare, dezamorsare, manipulare, examinare ori neutralizare a acestora, precum și cei care desfășoară activități specifice la calamități naturale 
c) condiții de muncă periculoase – condiții de muncă unde cu toate măsurile privind securitatea și sănătatea în muncă pot să apară evenimente, în sensul legislației de securitate și sănătate în muncă, care pot afecta sănătatea și integritatea fizică și psihică a personalului;
d) condiții de muncă vătămătoare – condiții de muncă unde sunt înregistrate depășiri ale noxelor fizice, chimice, fizico-chimice sau biologice, care determină suprasolicitarea unor funcții sau sisteme ale organismului;
e) condiții de muncă periculoase sau vătămătoare – condiții de muncă care îndeplinesc elemente din ambele categorii, periculoase sau vătămătoare;
f) condiții de muncă deosebite cum ar fi stres sau risc sunt acele locuri de muncă cu suprasolicitare fizică sau psihică determinată de responsabilitatea crescută a muncii, necesitatea luării unor decizii de intervenție rapidă și eficiență, ortostatism prelungit sau efort fizic care pot duce la uzura prematură a organismului, condiții nefavorabile de climat;
g) condiții grele de muncă – existența unor condiții de muncă ce implică un efort fizic mare în condiții de muncă nefavorabile;
h) condiții deosebite de muncă reprezentate de izolare – totalitatea situațiilor în care personalul își desfășoară activitatea în localități amplasate la altitudine, care au căi de acces dificile sau unde atragerea personalului se face cu dificultate.
Motivatia este legata de faptul ca absolut toate tipurile de conditii de munca se regasesc in activitatea tuturor structurilor din sectorul de aparare, ordine publica si siguranta nationala, iar reglementarea lor clara nu ar face decat sa usureze aplicarea prevederilor legale.

La art. 2 propunem modificarea dupa cum urmeaza:
d) – spor pentru conditii deosebit de periculoase
e) – spor pentru condiții de muncă deosebite
f) – spor pentru condiții deosebite de muncă reprezentate de izolare
La art.3 propunem modificarea dupa cum urmeaza:
d) – anexa nr.4, pentru conditii deosebit de periculoase (spor de pana la 85%)
e) – anexa nr.5, pentru conditii de munca deosebite (spor de pana la 30%)
f) – anexa nr.6, pentru conditii deosebite de muncă reprezentate de izolare (spor de pana la 20%)
La art.4 propunem modificarea dupa cum urmeaza:
Locurile de munca pentru care se acorda sporurile prevazute la articolul 2 se aproba de ordonatorii principali de credite prin ordin sau decizie, dupa caz;
La art.7 propunem eliminarea sintagmei,, cu aprobarea comandantului/sefului/directorului unitatii beneficiare, deoarece poate aparea abuzul in sensul eliminarii din pontaj a acestor sporuri. 
Singurul responsabil de inscrierea corecta a datelor in pontaje este șeful fiecărui/fiecărei compartiment/structuri. Plata se face oricum din perspectiva incadrarii in fondurile aprobate cu aceasta destinatie, macar evidenta lor sa fie corecta.
La art.10 propunem modificarea dupa cum urmeaza:
Sporurile pentru conditiile de munca se acorda in baza situatiilor lunare, prezentate structurii financiar-contabile, in care se evidentiaza timpul efectiv lucrat de fiecare persoana la locurile de munca prevazute in anexele 1-6 la prezentul Regulament-cadru.La art.12 propunem modificarea dupa cum urmeaza:
Încadrarea locului de muncă în una dintre categoriile prevăzute în anexe, respectiv deosebit de periculoase, condiții grele de muncă, periculoase sau vătămătoare, condiții deosebite, cum ar fi stres sau risc,  sau condiții deosebite de muncă reprezentate de izolare, altitudine sau căi de acces dificile, se face având în vedere următorii factori:
a) natura factorilor nocivi – fizici, chimici sau biologici – și mecanismul de acțiune a acestora asupra organismului;
b) intensitatea de acțiune a factorilor nocivi sau asocierea acestor factori;
c) durata de expunere la acțiunea factorilor nocivi;
d) existența unor condiții de muncă ce implică un efort fizic mare, în condiții nefavorabile de microclimat, zgomot intens sau vibrații;
e) existența unor condiții de muncă ce implică o suprasolicitare nervoasă, determinată de un risc de accidentare sau de îmbolnăvire;
f) structura și nivelul morbidității în raport cu specificul locului de muncă;
g) alte condiții de muncă vătămătoare, grele sau periculoase care pot duce la uzura prematură a organismului.
La art.13, alin.(1) propunem modificarea dupa cum urmeaza:
(1) Sporul pentru conditii deosebit de periculoase, condiții grele de muncă, periculoase sau vătămătoare, condiții deosebite, cum ar fi stres sau risc se acorda acolo unde, cu toate masurile de securitate luate, se mentine un permanent risc de imbolnavire sau leziune fizica, cum ar fi:
a) ………………………….
b) …………………………., etc
La art.14, propunem modificarea dupa cum urmeaza:
(1) Sporul pentru condiții deosebit de periculoase, condiții periculoase sau vătămătoare de muncă se acordă în baza buletinelor de determinare sau, după caz, expertizare, care se elibereaza de catre organele de specialitate militare sau civile, avand in vedere următoarelor criterii:
a) înregistrarea de îmbolnăviri profesionale și boli legate de profesie ca urmare a activității desfășurate la locul de muncă;
b) existența indicilor de morbiditate în raport cu riscurile de la locul de muncă;
c) înregistrarea unor cazuri de accidente de muncă produse la locul de muncă;
d) riscul de îmbolnăvire și accidentare determinat de depășiri ale noxelor profesionale, fizice, chimice, fizico-chimice, biologice, suprasolicitarea unor funcții și sisteme ale organismului.
Dupa alin.(4) al art.14 se introduc 3 aliniate noi:
(5) Perioada de referință în funcție de care se face evaluarea criteriilor nominalizate la alin. (1) este de 10 ani.
(6) Criteriile nominalizate la alin. (1) nu trebuie să fie îndeplinite cumulativ.(7) Pentru eliberarea buletinelor de determinare sau, după caz, expertizare este necesar a fi îndeplinit cel puțin un criteriu.
La art.15, propunem modificarea dupa cum urmeaza:
(1) In vederea acordarii sporului pentru condiții deosebit de periculoase, condiții periculoase sau vătămătoare de muncă se numeste o comisie constituita din:………………….(2) 
Teza 2 – Timpul de lucru se stabileste pe baza pontajelor si reprezinta timpul efectiv lucrat la locurile de munca incadrate in conditii deosebit de periculoase, condiții periculoase sau vătămătoare de muncă ce rezulta din buletinele de determinare sau, dupa caz, expertizare a locurilor de munca.
La art.21, propunem modificarea dupa cum urmeaza:
Anexele nr.1-6 fac parte integranta din prezentul regulament-cadru.

Please follow and like us:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *