Cam asta a reusit Ministerul Justitiei sa faca, odata cu formularea unor propuneri ce isi doresc a fi introduse in Ordinul ce reglementeaza acordarea majorarii de 75% pentru munca suplimentata dispusă, efectuată si plătită în cazul in care aceasta nu poate fi compensata cu timp liber corespunzator in urmatoarele 60 zile. Chiar apreciam repeziciunea cu care a fost promovat acest Ordin, dar ca de fiecare data, asa cum am fost obisnuiti, se gaseste cate unul care descopera baia cu apă(cand s-o termina cu acesti chibitari?) si iti inchide robinetul.
Si ca să fim bine intelesi, va prezentam observatiile facute de Ministerul Justitiei, pe care Administratia Nationala a Penitenciarelor o preia(fara sa aiba vreo pretentie ca propunerea formulata initial, propunere simpla, clara, usor de aplicat, era in regula si asumata, avand si sustinerea organizatiilor sindicale) in ideea ca poate noi gresim si ei detin adevarul absolut. Astfel cu referire la un articol din OUG 168/2022(art.II, alin.8), articol ce nu are legatura cu politistii de penitenciare, Ministerul Justitie propune prin chibitarii săi, sustinuti de chibitarii ANP-ului urmatoarele:
- Sunt activitati deosebite cu caracter operativ desfasurate de politisti de penitenciare, acele activitati sau misiuni specifice care se realizeaza in una din urmatoarele conditii: a. – au un grad ridicat de risc asupra integritatii fizice, sanatatii sau vietii personalului implicat; b. – au un grad ridicat de complexitate(nivel I, II,…cât?) sau dificultate ori presupun analizarea unui volum mare de documente precum si culegerea, centralizarea si valorificarea unui numar insemnat(ce o insemna asta? 2, 17, 150, 4875) de date si informatii; c.-presupun interventia specializata in functie de tipul incidentelor gestionate la nivelul sistemului penitenciar ori nivelul de urgenta si/sau gravitate al situatiei/evenimentului; d.-presupun executarea, conducerea, coordonarea sau contributia la realizarea misiunilor operative, a activitatilor de paza, supraveghere, escortare, reintegrare sociala si asistenta medicala pentru persoanele arestate preventiv sau condamnate la pedepse privative de libertate, culegerea, prelucrarea, verificarea si valorificarea informatiilor, cercetari, actiuni si interventii ce contribuie la cresterea capcitatii operationale a unitatii(ati uitat gospodarul, bucatarul, etc);
- Sunt activitati deosebite cu caracter neprevazut acele activitati care nu pot fi planificate si nu pot face obiectul uneiestimari.
Nu tu raportare la prevederile legii 153/2017, care la art. 21 spune foarte clar cum se dispune si cum se plateste munca suplimentara. Astfel;
(1) Munca suplimentară prestată peste programul normal de lucru, precum și munca prestată în zilele de sărbători legale, repaus săptămânal și în alte zile în care, în conformitate cu legea, nu se lucrează, se compensează prin ore libere plătite în următoarele 60 de zile calendaristice după efectuarea acesteia.
(2) În cazul în care compensarea prin ore libere plătite nu este posibilă în termenul prevăzut la alin. (1), munca suplimentară prestată peste programul normal de lucru va fi plătită în luna următoare cu un spor de 75% din salariul de bază, solda de funcție/salariul de funcție, indemnizația de încadrare, corespunzător orelor suplimentare efectuate.
(3) În cazul în care compensarea prin ore libere plătite nu este posibilă în termenul prevăzut la alin. (1), munca suplimentară prestată în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale și în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează, va fi plătită în luna următoare cu un spor de 100% din salariul de bază, solda de funcție/salariul de funcție, indemnizația de încadrare, corespunzător orelor suplimentare efectuate.
(4)Plata muncii în condițiile alin. (2) și (3) se poate face numai dacă efectuarea orelor suplimentare a fost dispusă de șeful ierarhic în scris, fără a se depăși 360 de ore anual. În cazul prestării de ore suplimentare peste un număr de 180 de ore anual, este necesar acordul sindicatelor reprezentative sau, după caz, al reprezentanților salariaților, potrivit legii.”,
nu tu raportare la prevederile OUG 168, art.II, alin.(3), aplicabilă politistilor de penitenciare, care prevede ca: (3)Prin excepție de la prevederile alin. (1), munca suplimentară prestată în anul 2023 peste programul normal de lucru de către personalul cu statut special care are atribuții pentru desfășurarea activităților deosebite cu caracter operativ sau neprevăzut în domeniul ordinii și siguranței publice, în respectarea regimului frontierei de stat a României, în situații de urgență, în personalizarea, emiterea și evidența generală a documentelor de identitate și a pașapoartelor simple, în emiterea și evidența permiselor de conducere și a certificatelor de înmatriculare ale autovehiculelor rutiere, precum și de către polițiștii de penitenciare( nicio legatura cu ,,minunatele” voastre propuneri), care nu se poate compensa cu timp liber corespunzător, se plătește cu o majorare de 75% din solda de funcție/salariul de funcție cuvenită/cuvenit, proporțional cu timpul efectiv lucrat în aceste condiții. Plata majorării se efectuează în cazul în care compensarea prin ore libere plătite nu este posibilă în următoarele 60 de zile după prestarea muncii suplimentare.”,
nu tu raportare la art. 24 din Acordul privind raporturile de serviciu. Ce scria mai desteptilor art.II, alin.(3) si (7) din OUG 130 din 17.12.2021 ce reglementa salarizarea pe 2022? Scria exact acelasi lucru. V-ati desteptat acum? Anul trecut ati platit pe aceleasi prevederi, fara prostiile promovate acum. Să inteleg ca ați plătit munca suplimentara ilegal ,,chibitii lui pește”? Stie vreunul dintre ,,minunatii” care s-au gandit la prostiile astea cum se dispune si se face munca suplimentara si de ce am ajuns la numarul acesta foarte mare de ore supimentare? O facem din dispozitia sefilor nostri ca nu are cine sa va tina puscariile. Pentru ca ministerul, prin cei care ar trebui sa informeze corect ministrul si secretarii de stat cu privire la cum sta treaba in sistemul penitenciar habar nu au. Facem munca suplimentara desteptilor pentru ca nu avem oameni. Si ea trebuie platita pentru ca nu puteti acorda timp liber. Partea proasta este ca emiteti pareri care nu au nicio legatura cu legea si incercati sa le introduceti intr-un Ordin de ministru(convingandu-l pe omul ala sa semneze o anomalie), care nu a existat in niciun ordin de ministru de cand se platesc orele suplimentare.
Domnule ministru, facem munca pro bono si va asiguram ca deciziile ce le veti lua ca urmare a parerilor noastre vor fi macar eliberate de ,,balastul” acesta care probabil va sufoca cu idei nastrusnice. Ce va rugam este sa aprobati ordinul transmis in prima forma, ordin ce a pus in aplicare aceleasi OUG de salarizare in 2022, 2021, 2020…. si care nu a fost o problema in aplicare.
Poate le cereti celor care fac astfel de propuneri sa va prezinte si prevederile OUG de salarizare precedente. Si ganditi-va la voluntariatul propus de noi.
AJUTA MAI MULT…