18-20.11.2022, Consiliul Federativ al Federației Sindicatelor din Sistemul Penitenciar

În perioada 18-20.11.2022,  la Predeal s-au desfășurat lucrările Consiliul Federativ al Federatiei Sindicatelor din Sistemul Penitenciar, adunare la care participă președinții sindicatelor afiliate și în calitate de invitați reprezentanți ai Administrației Naționale a Penitenciarelor si Ministerului Justiției.
La lucrările Consiliului Federativ din partea Administratiei Naționale a Penitenciarelor, au participat: dl comisar sef de poliție penitenciară Aurelian Oprea, director general adjunct ANP, dna comisar șef de poliție penitenciară Gabriela Petrovici, director direcția economic-administrativ ANP, dl comisar șef de poliție penitenciară Florian Tudoroiu, director direcția Management Resurse Umane .
Ordinea de zi: raportul de activitate, discutarea potențialelor soluții la problemele curente împreună cu reprezentanții angajatorului și pregătirea viitoarelor acțiuni sindicale.
Președinții sindicatelor afiliate FSSP  au transmis dl comisar sef de poliție penitenciară Aurelian Oprea, director general adjunct ANP, dna comisar șef de poliție penitenciară Gabriela Petrovici, director direcția economic-administrativ ANP, dl comisar șef de poliție penitenciară Florian Tudoroiu, director direcția Management Resurse Umane, problemele existente după cum urmează:
-Buget 2022 (acoperire salarii si alte drepturi de natura salariala personal pana la sfarsitul anului) – NU sunt probleme pe acesasta linie, Anp-ul are sumele necesare sa acopere salariile și alte drepturi solicitate corespunzător ( ex : decontarea voucherelor de vacanta, medicamente, proteze etc) ;
S-a solicitat imperativ să depășim bariera anului 2009,   nu este posibil ca după 13 ani să ne raportăm  ca bază de calcul al salariului tot la nivelul anului 2009.
Se termină anul 2022 și noi ne cramponăm tot pe elemente salariale din 2009, în timp ce alte categorii socio-profesionale sunt salarizați/remunerați încă din anul 2018 la nivelul maxim al salarizării unitare.
– Buget 2023 – solutii finantare imbunatatire conditii de munca – se așteaptă aprobarea in luna Decembrie a Bugetului pe anul 2023, Anp-ul făcând demersuri necesare în acest sens, alaturi de estimările necesare (din partea unităților din teritoriu) pentru a acoperi toate nevoile; acoperirea salariilor este prioritară și Anp dă asigurări că se va respecta;
– Situatie incadrare personal in anul 2022 – in sistem sunt încadrați aproximativ 13.000 de polițiști de penitenciar, iar numărul celor încadrați în anul 2022 a fost de aproximativ 1000 de noi polițiști de penitenciar, dar un număr de 700 de colegi au decis să se pensioneze in 2022…deci diferența nu e una prea mare, având în vedere că numărul misiunilor a crescut…
– Perspective 2023 avand in vedere faptul ca exista o accelerare a trendului de pensionare a personalului ce indeplineste conditiile, pe fondul informatiilor care circula in spatiul public privind modificarea conditiilor de pensionare – se pare că acel OUG care blochează concursurile se va prelungi și în anul următor datorită recesiunii la nivelul bugetarilor, dar se pot organiza, și se vor organiza concursuri de ocupare a funcțiilor unice. De asemenea se vor relua concursurile pt ocuparea funcțiilor de conducere ( director, director adjunct și șef servicii, medici etc)
S-a solicitat ca proba scrisă la concursuri să fie doar TEST GRILĂ pe sistemul testelor naționale de capacitate sau bacalaureat.
Referitor la modificarea legii pensionarii, la Anp nu a ajuns nimic concret și nici nu au idee ca sa existe ceva concret la nivelul Ministerului Muncii pe acesta tema;
S-a solicitat ca in Codul de conduită etică să nu mai apară obligațiile drepturile si interdicțiile cu modificarea legii 145, ci doar să facă trimitere la aceasta.
Deciziile de director general și Instrucțiunile să nu mai modifice sau să completeze legea.
S-a solicitat un modul de calcul al salariului, astfel ca orice angajat din sistem să-și poată calcula/verifica salariul.
– Aplicare lege salarizare 153/2017 de la 1 ianuarie 2023(acordare diferenta) – s-au cerut pentru anul următor sa fie cuprinse în bugetul Anp și măririle care ni se cuvin și de care au tot uitat guvernații noștri, Anp speră să se aprobe și să se poată acorda acele majorări, dar speranțele sunt sumbre, probabil nu vom primi nimic în plus, din nou;
– Aplicare Decizie 51/2019 a ICSJ pentru personalul care nu este salarizat la
nivelul maxim al salariului de bază/indemnizației de încadrare din cadrul
instituției sau autorității publice respective, dacă își desfășoară activitatea în aceleași condiții – d-nul Tudoroiu a spus că, se încearcă, ca până la sfârșitul lunii decembrie sa se rezolve acest aspect, că urmare s.a trimis în unități o adresă pt identificarea posturilor care se pot „ridica” la nivelul maxim de funcție;
– Modificare OMJ 4800/2018 – stadiu, solutii – se lucrează;
– Situatie testare psihologica (procent promovabilitate) – s-au modificat standardele și „pretențiile” in bateriile de teste. De asemenea,cum bine știți, a fost schimbată inclusiv conducerea acestui departament și se întrevede o îmbunătățire a promovabilitatii;
Am solicitat ca psihologii de personal care efectuează testarea să fie evaluați din punct de vedere psihologic înainte de începerea probelor de concurs – să rezulte clar că este apt pentru a testa alți polițiști de penitenciare.
S-a solicitat ca testările psihologice susținte pe calculator să fie printate și asumate prin semnătură de către candidat, astfel încât cei sau cel care testează candidații să nu poată modifica rezultatul testării susținute pe calculator.
S-a solicitat ca rezultatele testelor sustinute, care sunt contestate să primească explicații clare, astfel încât candidatul să cunoască motivul pentru care a fost respins la testarea psihologică. Considerăm că, răspunsul primit până acum de către candidați,(Nu corespundeți profilului postului pentru care ați candidaț) este evaziv, iar din punctul nostru de vedere este abuz în serviciu.
– Situatie imputerniciri director de unitate peste 1 an și toate posturile cu funcție de conducere. Solutii incadrare posturi prin concurs. Solutii pentru inlocuirea celor care desi aveau posibilitatea sa se inscrie la concurs nu au facut-o, s-au retras din concurs – se vor relua concursurile, iar cei care nu vor participa sau se înscriu și renunță
 Situatie imputerniciri director de unitate peste 1 an. Solutii incadrare posturi
prin concurs. Solutii pentru inlocuirea celor care desi aveau posibilitatea sa se
inscrie la concurs nu au facut-o, s-au retras din concurs – se vor relua concursurile, iar cei care nu vor participa sau se înscriu și renunță după ce vad câți candidați sunt înscriși, sperând să obțină o alta împuternicire, sa nu mai fie împuterniciți. Anp încercă in acest an să „școlarizeze”, prin cursuri online, pe aceia care s-au înscris pe listele cu posibile funcții pe care le-ar putea ocupa in viitor. Selecția, după spusele d-nului Tudoroiu, va fi una complexă și obiectivă!
– Plata ore suplimentare la nivel de sistem – situatie pe unitati(operativ –
administrativ), atat a numarului de ore efectuate cat si a numarului de ore
platite – Anp încă susține ideea reducerii platii acestor ore și recuperării acestora (datorită faptului că au fost încadrări majore în anul 2022), atât cât e posibil, fără a vulerabiliza situația operativă în unități. Deși încadrările de abia acoperă plevarile din sistem…
– Creeare structura SPED la nivel national in subordinea ANP cu includerea
tuturor detasamentelor care asigura transferul detinutilor in vederea
coordonarii integrale a acestor structuri – este in discuție și în lucru acest aspect, dar procedura e mult mai complexă și complicată, dar se încerca rezolvarea ei în viitorul apropiat;
 – Actualizare norma de echipare – prevedere legala si perspective de aplicare.
– daca se aprobă în bugetul pe anul viitor, așa cum a cerut Anp, se va aloca.
 – Actualizarea norma de hrană: aceasta ține strict de MAPN și este prevăzut în alt buget, diferit de bugetul „general”, deoarece ei sunt cei care „dictează” acest lucru. S.a solicitat în buget prinderea acestei chestiuni, dar se așteaptă aprobarea bugetului pe anul viitor; speranțe cam sumbre pt actualizare normei de hrană sau echipament;
– Decontarea credite profesionale, asistenți medicali, medici, psihologi,
asistenți sociali, electricieni, etc – se lucrează la acest aspect și Anp-ul dorește să se autorizeze sa poată să facă cursurile necesare pt obținerea creditelor fara a mai plati la.alte centre care organizează aceste cursuri.
– Procedura aplicarii GDPR in legatura cu folosirea camerelor video impotriva angajatilor la comisia de disciplina in contadictie cu aplicarea acelorasi
prevederi in raport cu solicitarile organizatiilor sindicale de obtinere a unor
informatii publice. Va rugam sa ne puneti la dispozitie SITUATIA
UNITATILOR ACREDITATE(care sunt acestea) de Autoritatea Nationala
de Supraveghere a prelucrarii datelor cu caracter personal – sunt 5 unități acreditate și autorizate, fără a le numi in concret. Se încerca acreditarea și autorizarea tuturor unităților. Teoretic nu se pot folosi aceste imagini împotriva angajaților…
Lamurire aplicare lege 145/2019 in ce priveste decont chirie/rate pentru
unitatile administrativ teritoriale aflate in componenta oraselor in care se
gasesc unitatile de penitenciar. Ex Aiud are in localitate componente Aiud-
Aiudului de sus unde nu se poate acorda datorită faptului ca primăria nu a
actualizat garnizoana. Acordarea acestui decont si in situatia in care
personalul isi gaseste o locuinta , ca sa pastram exemplul in municipiul Alba
Iulia – se lucrează pe acest aspect, dar aici depinde se fiecare unitate unde se afla și autoritatea locala cât de actualizată este ;
-Modificare criterii accedere cariera poliţie penitenciară:  respectiv, să nu fii consumator de substanțe stupefiante, psihotrope sau susceptibile a avea efecte psihoactive ori dopante, aflate sub control național ori prevăzute în convențiile internaționale la care România este parte sau să nu fi desfășurat activități ilegale cu astfel de produse – o idee agreată de Anp și se va incerca introducerea ei în profilul și condițiilor de acces în sistem al viitorului angajat.
De asemenea, la finalul ședinței cu reprezentanții Anp, a fost  evidențiat comportamentul unor persoane din Penitenciarul Deva, îndreptat împotriva unor membrii din S.I.V. și cu complicitatea unor factori de conducere și decizie din cadrul penitenciarului, care încurajează aceste practici .
Am fost asigurați că Anp-ul nu tolerează asemenea practici și intenționează să sancționeze acele persoane, in cazul in care aleg sa defăimeze o persoană reclamând mișelește unele situații care în urma cercetărilor nu se adeveresc.
O delegație a S.I.V. a fost invitată la sediul Anp-ului pentru o discuție detaliată și pentru a scoate in evidență și alte situații de acest gen.

Partenerii de dialog ne-au asigurat de sprijin și soluții la problemele care țin de competența lor dar și că va transmite mai departe problemele care țin de competenta directorului general al Administrației Naționale a Penitenciarelor sau a ministrului justiției.

2 răspunsuri la „18-20.11.2022, Consiliul Federativ al Federației Sindicatelor din Sistemul Penitenciar”

  1. La Deva tocmai directorul Berar prin lipsa lui de reactie încurajeaza barfa, bulingul din partea colegilor si sefilor. Unii il suspectează ca le și instrumenteazaGrav si periculos ca sunt implicati detinuti împotriva angajatilor. Seful de secție Staicu se foloseste de detinuti in luptele lui sindicale, directorul stie, anp ul stie dar se pare ca este incurajat sa continue. Mai putem vorbi de protectia cadrelor daca am ajuns sa ne fie frica ca acesti detinuti,interlopi instigati de Staicu ne pot face rau noua si familiei?

  2. Dar despre imputernicitii care sunt mai preocupati de cultul personalitatii decat de bunul mers al unitatii nu s-a discutat? Unii isi bifeaza in cv galerii de ,,arta,, ….

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *